Hela sveriges kurser och ämnen

Fastighetsservice – VVS, FASFAE0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Övergripande bygglagstiftning för byggnaders konstruktion och material.
  • Byggnaders tekniska konstruktion och byggmaterials egenskaper. Hur fuktskador kan förebyggas, lokaliseras och åtgärdas.
  • Underhållsrutiner, regler, bestämmelser och besiktningsplaner för utrustning och inredning i kök, tvättstugor och badrum samt för till exempel sprinkler-, dricksvatten-, dagvatten- och avloppssystem i fastigheter.
  • Säkerhetskontroller avseende vattenskador, mikrobiell tillväxt, brännskador och återströmning av vatten som inte uppfyller kraven för dricksvattenkvalitet. Hur arbetet kan utföras på ett säkert och ergonomiskt sätt och med miljöhänsyn.
  • Uppbyggnad, konstruktion och funktion av komponenter och utrustning för fastigheters vatten- och avloppssystem, samt reservdelshållning.
  • Metoder och tekniker för periodiskt förebyggande och avhjälpande underhåll och för reparationer av komponenter och utrustning i vatten- och avloppssystem i fastigheter samt av utrustning och inredning i kök, tvättstugor och badrum.
  • Ritningsläsning, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
  • Felsökning och felavhjälpning av konstruktionsfel, slitage, mekaniska fel och elfel.
  • Metoder för dokumentation av utförda åtgärder.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika byggnaders konstruktion och byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur fuktskador kan förebyggas och åtgärdas.

Eleven beskriver översiktligt den VVS-tekniska inredning och utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med inredningen och utrustningen. Eleven redogör också översiktligt för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i inredningen och utrustningen, underhållsrutiner för dessa samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra. Dessutom beskriver eleven översiktligt de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning.

Eleven planerar i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av VVS-teknisk utrustning i fastigheter. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik. Eleven utför i samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat. I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer. Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker. Eleven utför i samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.

När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika byggnaders konstruktion och byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser. Dessutom redogör eleven utförligt för hur fuktskador kan förebyggas och åtgärdas.

Eleven beskriver utförligt den VVS-tekniska inredning och utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med inredningen och utrustningen. Eleven redogör också utförligt för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i inredningen och utrustningen, underhållsrutiner för dessa samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra. Dessutom beskriver eleven utförligt de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning.

Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av VVS-teknisk utrustning i fastigheter. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik. Eleven utför efter samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat. I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer. Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker. Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.

När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika byggnaders konstruktion och byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur fuktskador kan förebyggas och åtgärdas.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat den VVS-tekniska inredning och utrustning som är vanlig i fastigheter samt lagar och andra bestämmelser som gäller vid arbete med inredningen och utrustningen. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för de vanligast förekommande fel som kan uppstå i inredningen och utrustningen, underhållsrutiner för dessa samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de vanligaste maskintypernas uppbyggnad och funktion samt hur man planerar för reservdelshållning.

Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av VVS-teknisk utrustning i fastigheter. I planeringen väljer eleven med säkerhet metod, material, verktyg och teknik. Eleven utför efter samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med gott resultat. I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer. Dessutom använder eleven med säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker. Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.

När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.