Fastighetsservice – ytor (FASFAV0)
Information
- Gå till ämne, Fastighetsservice
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-05-27
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Byggnaders tekniska konstruktion och byggmaterials egenskaper. Övergripande bygglagstiftning för byggnaders konstruktion och material.
- Vanliga byggskador, hur de kan förebyggas och åtgärdas.
- Metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling vid reparations- och underhållsarbete. Förutsättningar för ytbehandling och olika ytbehandlingars kvalitet, användningsområden och miljöpåverkan.
- Underhållsrutiner, regler, bestämmelser och besiktningsplaner för våtutrymmen, ytor och nödöppningar.
- Säkerhetskontroller samt hur arbetet kan utföras på ett säkert sätt och med miljöhänsyn.
- Metoder och tekniker för periodiskt förebyggande och avhjälpande underhåll samt för reparationer av fastigheter och utrustning.
- Ritningsläsning, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer.
- Felsökning och felavhjälpning av konstruktionsfel, slitage och mekaniska fel på olika ytor.
- Metoder för dokumentation av utförda åtgärder.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt olika byggnaders konstruktion och byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser. Eleven beskriver också översiktligt hur vanliga byggskador kan förebyggas och åtgärdas samt olika metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling. I beskrivningen redogör eleven översiktligt för förutsättningar för ytbehandling och olika ytbehandlingars kvalitet, användningsområden och miljöpåverkan. Dessutom redogör eleven översiktligt för underhållsrutiner för våtutrymmen, ytor, hisstyper och nödöppningar samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
Eleven planerar i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av fastigheter och av inredning och utrustning i fastigheter. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik. Eleven utför i samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat. I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer. Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker. Eleven utför i samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt olika byggnaders konstruktion och byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser. Eleven beskriver också utförligt hur vanliga byggskador kan förebyggas och åtgärdas samt olika metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling. I beskrivningen redogör eleven utförligt för förutsättningar för ytbehandling och olika ytbehandlingars kvalitet, användningsområden och miljöpåverkan. Dessutom redogör eleven utförligt för underhållsrutiner för våtutrymmen, ytor, hisstyper och nödöppningar samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av fastigheter och av inredning och utrustning i fastigheter. I planeringen väljer eleven med viss säkerhet metod, material, verktyg och teknik. Eleven utför efter samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med tillfredsställande resultat. I arbetet tolkar och använder eleven med viss säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer. Dessutom använder eleven med viss säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker. Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika byggnaders konstruktion och byggmaterials egenskaper samt hur byggnaders konstruktion och material regleras genom lagar och andra bestämmelser. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat hur vanliga byggskador kan förebyggas och åtgärdas samt olika metoder och tekniker för materialuppbyggnad, ytbehandling och för- och efterbehandling. I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för förutsättningar för ytbehandling och olika ytbehandlingars kvalitet, användningsområden och miljöpåverkan. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för underhållsrutiner för våtutrymmen, ytor, hisstyper och nödöppningar samt hur man arbetar på ett sätt som är säkert för en själv och andra.
Eleven planerar efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll och reparation av fastigheter och av inredning och utrustning i fastigheter. I planeringen väljer eleven med säkerhet metod, material, verktyg och teknik. Eleven utför efter samråd med handledare underhålls- och reparationsarbetet med gott resultat. I arbetet tolkar och använder eleven med säkerhet ritningar, underhållsscheman, manualer och innehållsdeklarationer. Dessutom använder eleven med säkerhet lämpliga metoder, material, verktyg och tekniker. Eleven utför efter samråd med handledare felsökning och vidtar lämpliga åtgärder.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat och ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.