Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Fiskevård 1, FIKFIS01

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Identifiering, beskrivning och namngivning av vanliga svenska fiskarter.
  • Fiskars miljökrav, naturliga dynamik och utbredning.
  • Fiskevårdande metoder, till exempel utsättning av fisk, fiske, biotopförbättringar samt restaurering av fiskvägar, kantzoner och vattenkvaliteten.
  • Verksamheter som påverkar fiskbestånden negativt.
  • Intressemotsättningar i samband med fiskevård, till exempel vattenkraft, kulturminnen och naturvård.
  • Handhavande och skötsel av utrustning.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel fiske- och fiskevårdslagstiftning och miljölagstiftning.
  • Fiskeribiologiska undersökningar i fält.
  • Provtagning samt analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska parametrar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några vanliga svenska fiskarter. Eleven redogör också översiktligt för några svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. Dessutom redogör eleven översiktligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.

Eleven läser och tolkar i samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder. Dessutom följer eleven instruktioner och utför i samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter. I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.

I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data. Eleven redogör också översiktligt för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar med viss säkerhet och namnger några vanliga svenska fiskarter. Eleven redogör också utförligt för några svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. Dessutom redogör eleven utförligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. I redogörelsen förklarar eleven samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.

Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder. Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter. I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.

I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data. Eleven redogör också utförligt för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar med säkerhet och namnger flera vanliga svenska fiskarter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för flera svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.

Eleven läser och tolkar efter samråd med handledare planer för fiskevårdande åtgärder. Dessutom följer eleven instruktioner och utför efter samråd med handledare fiskevårdande arbetsuppgifter. I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.

I samband med fältstudier, provtagningar och analyser värderar eleven vatten med nyanserade omdömen utifrån insamlade data. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur analys av biologiska, fysikaliska, hydrologiska och kemiska undersökningar används inom fiskevård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search