Hela sveriges kurser och ämnen

Fiskevård 2, FIKFIS02

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Inventering av fiskarter i sjöar och vattendrag.
  • Olika arters miljökrav, dynamik och utbredning.
  • Planering, genomförande och uppföljning av fiskevårdande åtgärder.
  • Fiskevårdande system och metoder samt deras påverkan på fiskbeståndens utveckling.
  • Återskapande och bevarande av naturliga miljöer för fiskbestånd.
  • Användning och skötsel av teknisk utrustning.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
  • Lagar och andra bestämmelser, till exempel fiske- och fiskevårdslagstiftning och miljölagstiftning.
  • Planering, genomförande och uppföljning av biologiska, vattenkemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar.
  • Sammanställning av biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska data.
  • Dokumentation och redovisning av genomförda undersökningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med inventering av sjöar och vattendrag, samt namnger svenska fiskarter. Eleven redogör också översiktligt för svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. Dessutom redogör eleven översiktligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. I redogörelsen förklarar eleven enkla samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.

Eleven planerar, genomför och utvärderar i samråd med handledare fiskevårdande åtgärder. I arbetet väljer och använder eleven i samråd med handledare relevant teknisk utrustning. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.

Eleven planerar, genomför och utvärderar i samråd med handledare fiskeribiologiska undersökningar. I samband med undersökningarna värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data. Eleven gör också enkla sammanställningar och dokumentationer med utgångspunkt från insamlat material och insamlade data.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med inventering av sjöar och vattendrag, samt namnger svenska fiskarter. Eleven redogör också utförligt för svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. Dessutom redogör eleven utförligt för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. I redogörelsen förklarar eleven samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.

Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskevårdande åtgärder. I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.

Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskeribiologiska undersökningar. I samband med undersökningarna värderar eleven vatten med enkla omdömen utifrån insamlade data. Eleven gör också noggranna sammanställningar och dokumentationer med utgångspunkt från insamlat material och insamlade data.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven identifierar med säkerhet, i samband med inventering av sjöar och vattendrag, samt namnger svenska fiskarter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för svenska fiskarters miljökrav, dynamik och utbredning samt för olika fiskevårdande metoder och hur de påverkar fiskbeståndet. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för verksamheter som kan påverka fiskbestånden negativt. I redogörelsen förklarar eleven komplexa samband mellan fiskevårdande metoder och fiskbeståndens utveckling.

Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskevårdande åtgärder. I arbetet väljer och använder eleven efter samråd med handledare relevant teknisk utrustning. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom fiske och fiskevård.

Eleven planerar, genomför och utvärderar efter samråd med handledare fiskeribiologiska undersökningar. I samband med undersökningarna värderar eleven vatten med nyanserade omdömen utifrån insamlade data. Eleven gör också noggranna och utförliga sammanställningar och dokumentationer med utgångspunkt från insamlat material och insamlade data.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.