Hela sveriges kurser och ämnen

Fiskevård 3, FIKFIS03

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Planering, organisation, genomförande och utvärdering av ett mindre fiskevårdsprojekt.
  • Informationssökning och upprättande av en projektplan.
  • Etiska frågeställningar i samband med fiskevård.
  • Ekonomiska beräkningar och kalkyler.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör till exempel försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.
  • Val, användning och skötsel av teknisk utrustning.
  • Utförande av praktiska arbetsuppgifter inom ett fiskevårdsprojekt.
  • Tolkning och utvärdering av biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska data.
  • Dokumentation och redovisning av genomfört projekt.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven upprättar i samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt. Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Eleven organiserar, planerar och genomför i samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.

I samband med fältstudier tolkar eleven med viss säkerhet och värderar med enkla omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar. Eleven redogör också översiktligt för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt. Planen innehåller en ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.

I samband med fältstudier tolkar eleven med viss säkerhet och värderar med enkla omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar. Eleven redogör också utförligt för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt. Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.

I samband med fältstudier tolkar eleven med säkerhet och värderar med nyanserade omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search