Hela sveriges kurser och ämnen

Filmproduktion, FILFIL0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Produktionsplanering och budgetering med betoning på fiktiva produktioner samt olika filmstöd. Hur det går till att besätta roller och reka platser.
  • Inspelning av bild och ljud samt ljussättning med betoning på fiktion. Hur arbetsprover kan utformas.
  • Olika inspelningstekniker, till exempel kran, räls och steadycam.
  • Digital efterbearbetning och specialeffekter, till exempel färgkorrigering, compositing och ljudmix.
  • Publicering på olika distributionsplattformar, bildformat och bildupplösningar med betoning på fiktion.
  • Manusarbete och dramaturgisk bearbetning till bildmanus med betoning på gestaltade fiktiva produktioner.
  • Berättarkomponenter som scenografi, kostym och smink.
  • Regi.
  • Samverkan mellan olika yrkesroller i samband med inspelning av fiktion.
  • Innehåll, form, teknik och målgrupp i gestaltande produktioner ur ett estetiskt och etiskt perspektiv.
  • Avtal och kontrakt samt bestämmelser och överenskommelser med betoning på fiktion.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven gör en enkel planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar i samråd med handledare filmproduktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens enkla funktioner. I arbetet använder eleven tekniken med viss säkerhet för att påverka delar av produktionen.

Eleven använder någon enkel filmproduktionsmetod för att få underlag till produktioner och tar fram ett enkelt manus som till viss del följs. I samband med researcharbetet gör eleven en enkel bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. I filmproduktioner använder eleven med viss säkerhet någon berättarteknik, berättarkomponent eller något dramaturgiskt grepp.

Produktionen uppvisar en tillfredsställande kvalitet. I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål samt löser under arbetets gång i samråd med handledare uppkomna problem. Eleven arbetar till viss del inom givna ramar.

Eleven redogör översiktligt för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar enkla slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. Eleven gör även en enkel analys och utvärdering av filmproduktioner som inbegriper enkla resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter.

Eleven använder med viss säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser.

Eleven redogör översiktligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar efter samråd med handledare filmproduktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens avancerade funktioner. I arbetet använder eleven tekniken med viss säkerhet för att påverka delar av produktionen.

Eleven använder några filmproduktionsmetoder för att få underlag till produktioner och tar fram ett genomarbetat manus som till viss del följs. I samband med researcharbetet gör eleven en välgrundad bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. I filmproduktioner använder eleven med viss säkerhet några berättartekniker, berättarkomponenter eller dramaturgiska grepp.

Produktionen uppvisar en tillfredsställande kvalitet. I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål samt löser under arbetets gång efter samråd med handledare uppkomna problem. Eleven arbetar inom givna ramar.

Eleven redogör utförligt för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar välgrundade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. Eleven gör även en analys och utvärdering av filmproduktioner som inbegriper välgrundade resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter.

Eleven använder med viss säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser.

Eleven redogör utförligt för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området och för deras konsekvenser för den egna filmproduktionen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven gör en genomarbetad planering av sitt arbete samt genomför och distribuerar efter samråd med handledare filmproduktioner med hjälp av inspelnings- och redigeringsteknikens avancerade och manuella funktioner. I arbetet använder eleven tekniken med säkerhet för att påverka delar av produktionen.

Eleven använder flera filmproduktionsmetoder för att få underlag till produktioner och tar fram ett genomarbetat manus som följs. I samband med researcharbetet gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens användbarhet utifrån syftet. I filmproduktioner använder eleven med säkerhet flera berättartekniker, berättarkomponenter eller dramaturgiska grepp.

Produktionen uppvisar en god kvalitet och ett kreativt bildspråk. I arbetet samarbetar eleven med andra för att nå planerade mål samt löser under arbetets gång efter samråd med handledare uppkomna problem. Dessutom intar eleven vid behov olika arbetsroller i gruppen. Eleven arbetar inom givna ramar och ger nyanserade omdömen om vilka konsekvenser ramarna har för produktionen.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för den berättarteknik, de berättarkomponenter och de dramaturgiska grepp som hon eller han använt i sin produktion samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om på vilket sätt de bidragit till önskvärt resultat. Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven gör även en komplex analys och utvärdering av filmproduktioner som inbegriper välgrundade och nyanserade resonemang om målgruppsanpassning, estetiska uttryck och etiska aspekter.

Eleven använder med säkerhet fackspråksuttryck i sitt arbete och i sina bedömningar, redogörelser och analyser.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande lagar, andra bestämmelser och överenskommelser inom området och för deras konsekvenser för den egna filmproduktionen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.