Hela sveriges kurser och ämnen

Fiske 2, FISFIS02

Information

  • Gå till ämne, Fiske
  • Poäng: 200
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2022-05-27
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Arbetsuppgifter

  • Planering av arbete med fiske samt olika fångstmetoder och metoder för att hitta fångstplatser. Bedömning av hur och när olika arbetsuppgifter ska genomföras samt organisation, planering och genomförande av yrkesmässigt fiske.
  • Användning, skötsel och underhåll av redskap och teknisk utrustning, till exempel för att laga nät, splitsa och knopa.
  • Loggbok för att redovisa fångst.
  • Försäljning och marknadsföring av fisk och fiskprodukter.
  • Fältstudier för uppföljning av fiske, fiskbestånd och fiskens kondition.
  • Hantering, förvaring och transport av färsk fisk i samband med fiske.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med fiske.
  • Säkerhetsföreskrifter.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör fiske, till exempel miljölagstiftning och bestämmelser som reglerar rätt till fiske, tidpunkter för fångst, minimimått och redskapens utformning och antal.

Biologisk grund

  • Bedömning av förekomst av fisk i olika vattenmiljöer samt hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen.
  • Bedömning av vattenmiljöer och klimatets inverkan på artsammansättning och tillgång på fisk.
  • Ett brett sortiment av fiskarter som används för konsumtion.
  • Parasitangrepp och andra skador.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen. Redogörelsen innehåller enkla förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer.

Eleven upprättar en enkel plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen. I planen beskriver eleven översiktligt lämpliga fångstmetoder. Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar. Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske. När arbetet är utfört vårdar eleven i samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst.

I samband med fiske beskriver eleven översiktligt resultatet av genomförda fångstmetoder. Beskrivningen innehåller enkla bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt enkla förklaringar av biologiska och ekonomiska samband. Eleven identifierar med viss säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst. Dessutom redogör eleven översiktligt för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna. Eleven redogör översiktligt för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter. Eleven redogör också översiktligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen. Redogörelsen innehåller välgrundade förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer.

Eleven upprättar en genomarbetad plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen. I planen beskriver eleven utförligt lämpliga fångstmetoder. Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar. Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske. När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst.

I samband med fiske beskriver eleven utförligt resultatet av genomförda fångstmetoder. Beskrivningen innehåller välgrundade bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt välgrundade förklaringar av biologiska och ekonomiska samband. Eleven identifierar med viss säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst. Dessutom redogör eleven utförligt för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna. Eleven redogör utförligt för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter. Eleven redogör också utförligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur fisket påverkar miljön och den ekologiska balansen. Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar till ekologiska samband och förekomsten av fisk i olika vattenmiljöer.

Eleven upprättar en genomarbetad plan för fiske med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat lämpliga fångstmetoder. Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på aktuella förutsättningar. Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter och använder redskap och annan teknisk utrustning. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.

Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiske. När arbetet är utfört vårdar eleven efter samråd med handledare aktuella redskap och teknisk utrustning. Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en loggbok för redovisning av aktuell fångst.

I samband med fiske beskriver eleven utförligt och nyanserat resultatet av genomförda fångstmetoder. Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade bedömningar av fiskarnas storlek och utseende samt välgrundade och nyanserade förklaringar av biologiska och ekonomiska samband. Eleven identifierar med säkerhet de organismer som förekommer i aktuell fångst. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de parasitangrepp och skador som kan förekomma i en fångst samt för lämpliga åtgärder mot angreppen och skadorna. Eleven redogör utförligt och nyanserat för vilka fiskarter som kan användas för konsumtion samt för olika sätt att marknadsföra och sälja fiskprodukter. Eleven redogör också utförligt för hur den aktuella fångsten ska hanteras och förvaras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.