Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Mänskliga faktorer (FLYMAS0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människans förutsättningar och begränsningar.
  • Det mänskliga minnets struktur, funktion och kapacitet samt faktorer som styr människans uppmärksamhet.
  • Socialpsykologi, till exempel kamrattryck, kulturfrågor och arbete i grupp.
  • Faktorer som påverkar prestationer.
  • Den fysiska miljöns påverkan på människan.
  • Olika typer av arbetsuppgifters påverkan på människan.
  • Kommunikation, till exempel inom och mellan olika grupper.
  • Anpassning av tekniska systems gränssnitt till individens kognitiva och perceptuella kapacitet.
  • Modeller och teorier om mänskliga misstag.
  • Risker på arbetsplatsen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt hur människans minne och tänkande fungerar och vilka faktorer som påverkar minnet och tänkandet. Eleven beskriver också översiktligt hur människan väljer ut, uppfattar och tolkar sinnesintryck. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur olika påfrestningar som stress, kriser och katastrofer påverkar den perceptuella och kognitiva förmågan.

Eleven beskriver översiktligt hur mänskliga misstag kan undvikas och ger exempel på konsekvenser av sådana misstag. Eleven beskriver också översiktligt faktorer som påverkar människans motivation och prestation. Dessutom beskriver eleven översiktligt några problem med tekniska systems anpassning till människans psykiska förmåga och gör utifrån detta enkla riskbedömningar och drar enkla slutsatser.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt hur människans minne och tänkande fungerar och vilka faktorer som påverkar minnet och tänkandet. Eleven beskriver också utförligt hur människan väljer ut, uppfattar och tolkar sinnesintryck. Dessutom beskriver eleven utförligt hur olika påfrestningar som stress, kriser och katastrofer påverkar den perceptuella och kognitiva förmågan.

Eleven beskriver utförligt hur mänskliga misstag kan undvikas och ger exempel på konsekvenser av sådana misstag. Eleven beskriver också utförligt faktorer som påverkar människans motivation och prestation. Dessutom beskriver eleven utförligt några problem med tekniska systems anpassning till människans psykiska förmåga och gör utifrån detta riskbedömningar och drar välgrundade slutsatser.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur människans minne och tänkande fungerar och vilka faktorer som påverkar minnet och tänkandet. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat hur människan väljer ut, uppfattar och tolkar sinnesintryck. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur olika påfrestningar som stress, kriser och katastrofer påverkar den perceptuella och kognitiva förmågan.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur mänskliga misstag kan undvikas och ger exempel på konsekvenser av sådana misstag. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat faktorer som påverkar människans motivation och prestation. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat flera problem med tekniska systems anpassning till människans psykiska förmåga och gör utifrån detta välgrundade riskbedömningar och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

search