Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Fackteckning och design (FOMFAC0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Figur- och modeteckning.
  • Skissarbete, arbetsritning och produktionsteckning.
  • Tekniska detaljer och materialegenskaper.
  • Färg- och formlära.
  • Produkt- och stoffteckning i olika material och tekniker.
  • Funktion och kvalitet.
  • Relevanta begrepp inom designområdet.
  • Inspirationskällor inom design och formgivning i olika tider och kulturer.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet.
  • Miljö- och resursmässiga aspekter på design och materialval.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven arbetar med skiss, teckning och design och prövar olika angreppssätt. I arbetet använder eleven med visst handlag etablerade tillvägagångssätt och metoder för att förverkliga sin intention. Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare enkla problem som uppstår. Eleven använder med viss säkerhet färg, form och materialval för att understryka ett uttryck eller en funktion. Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur valet av färg, form och material har påverkat uttrycket eller funktionen. Eleven redogör översiktligt för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning.

Eleven visar upp egna teckningar och designskisser och redogör översiktligt för arbetsgången. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess. I värderingen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. Eleven diskuterar översiktligt uttrycken i traditionell och samtida design samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem.

Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet. Dessutom hanterar eleven material med tanke på dess miljö- och resurspåverkan.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven arbetar och experimenterar med skiss, teckning och design på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt. I arbetet använder eleven med gott handlag etablerade tillvägagångssätt och metoder för att förverkliga sin intention. Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår. Eleven använder med viss säkerhet färg, form och materialval för att understryka ett uttryck eller en funktion. Dessutom diskuterar eleven utförligt hur valet av färg, form och material har påverkat uttrycket eller funktionen. Eleven redogör utförligt för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning.

Eleven visar upp egna teckningar och designskisser och redogör utförligt för arbetsgången. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess. I värderingen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. Eleven diskuterar utförligt uttrycken i traditionell och samtida design samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem.

Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet. Dessutom hanterar eleven material med tanke på dess miljö- och resurspåverkan.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven arbetar och experimenterar med skiss, teckning och design på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag såväl etablerade som nya tillvägagångssätt och metoder för att förverkliga sin intention. Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare komplexa problem som uppstår. Eleven använder och kombinerar med säkerhet färg, form och materialval för att understryka ett uttryck eller en funktion. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur valet av färg, form och material har påverkat uttrycket eller funktionen. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning.

Eleven visar upp egna teckningar och designskisser och redogör utförligt och nyanserat för arbetsgången. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess samt ger förslag på hur den egna arbetsprocessen kan förbättras. I värderingen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat uttrycken i traditionell och samtida design samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem.

Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet. Dessutom hanterar eleven material med tanke på dess miljö- och resurspåverkan.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search