Hela sveriges kurser och ämnen

Formgivning 3, FOMFOR03S

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Fördjupat konstnärligt och hantverksmässigt arbete i ett eller flera valda material.
  • Komplexa produktionsformer, bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg.
  • Färg- och formlära samt hur färg och form samverkar.
  • Formgivningsprocessen och formgivningens språk och fördjupade uttrycksmöjligheter.
  • Exponering av formgivning.
  • Det valda materialets egenskaper.
  • Fördjupad värdering av fri och komplex formgivning i relation till intentioner och yrkesmässiga krav.
  • Relevanta begrepp.
  • Traditionell och samtida formgivning, dess arbetsprocess och resultat samt hur processen och resultatet kan utvecklas.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet.
  • Säkerhet och arbetsmiljö för maskiner och verktyg samt materials miljöpåverkan.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven arbetar i valt material och prövar olika angreppssätt. I arbetet använder eleven med visst handlag etablerade tillvägagångssätt, verktyg och metoder för att forma materialet efter intentionen. Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare enkla problem som uppstår. Eleven använder med viss säkerhet färg och form för att understryka ett uttryck eller en funktion. Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen. Eleven redogör översiktligt för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning.

Eleven visar upp och ställer ut egna formgivna produkter och redogör översiktligt för arbetsgången. Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess. I värderingen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. Eleven diskuterar översiktligt uttrycken i traditionell och samtida formgivning samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem.

Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet. Dessutom använder eleven maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt samt hanterar material med tanke på dess miljöpåverkan.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven arbetar och experimenterar i valt material på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt. I arbetet använder eleven med gott handlag etablerade tillvägagångssätt, verktyg och metoder för att forma materialet efter intentionen. Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår. Eleven använder med viss säkerhet färg och form för att understryka ett uttryck eller en funktion. Dessutom diskuterar eleven utförligt hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen. Eleven redogör utförligt för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning.

Eleven visar upp och ställer ut egna formgivna produkter och redogör utförligt för arbetsgången. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess. I värderingen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. Eleven diskuterar utförligt uttrycken i traditionell och samtida formgivning samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem.

Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet. Dessutom använder eleven maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt samt hanterar material med tanke på dess miljöpåverkan.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven arbetar och experimenterar i valt material på ett hantverksmässigt sätt och prövar olika angreppssätt. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag såväl etablerade som nya tillvägagångssätt, verktyg och metoder för att forma materialet efter intentionen. Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare komplexa problem som uppstår. Eleven använder och kombinerar med säkerhet färg och form för att understryka ett uttryck eller en funktion. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur valet av färg och form har påverkat uttrycket eller funktionen. Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur hon eller han har utnyttjat materialets egenskaper i sin formgivning.

Eleven visar upp och ställer ut egna formgivna produkter och redogör utförligt och nyanserat för arbetsgången. Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sin egen och andras formgivning och arbetsprocess samt ger förslag på hur den egna arbetsprocessen kan förbättras. I värderingen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat uttrycken i traditionell och samtida formgivning samt hur den egna formgivningen förhåller sig till dem.

Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet. Dessutom använder eleven maskiner och verktyg på ett arbetsmiljömässigt säkert sätt samt hanterar material med tanke på dess miljöpåverkan.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.