Hela sveriges kurser och ämnen

Fordonstestteknik, FOOFOR0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Förbränningsmotorteknik.
  • Alternativa drivlinor, till exempel el- och hybridmotorer.
  • Alternativa energikällor i fordon, som el från batterier och bränsleceller.
  • Ellära, elektronik och grundläggande mätteknik.
  • Olika typer av testmiljöer och mätutrustning.
  • Hur olika testmiljöer och testutrustning kan anpassas till olika typer av tester.
  • Utvecklingsområden inom fordonstest.
  • Montering och anpassning av mätutrustning för specifika frågeställningar samt vid felsökning.
  • Service, underhåll och reparation av mätutrustning.
  • Insamling av testdata genom testrutiner under körning.
  • Fördjupad systematisering av testdata och utvärdering av resultat.
  • CAN-bussen, kommunikationsprincip och insamling av information.
  • Motortester i rigg.
  • Praktisk övningskörning med syfte att erhålla testförarlicens.
  • Informationsmaterial och manualer.
  • Metoder för att dokumentera arbetet på det sätt yrkesområdet kräver.
  • Emissionstester, avgasrening och lagkrav kring emissioner.
  • Olika säkerhets- och stabilitetssystem i bil samt testrutiner för dessa.
  • Lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetsområdet.
  • Arbetsmiljö och säkerhetsfrågor för verksamheten. Säkerhet i samband med olika arbetsuppgifter. Förebyggande av person- och egendomsskador.
  • Säkerhetsaspekter vid hantering, laddning, krock och stora effektuttag för elfordon samt uppvärmning, laddning och snabbladdning i kallt klimat av elfordon.
  • Sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet.
  • Kundbemötande och kommunikation. Faktorer som påverkar kommunikation och samarbete på arbetsplatsen.
  • Uttryck och begrepp som är relevanta för området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för och ger exempel på förbränningsmotorteknik och alternativa energikällor i fordon. Dessutom beskriver eleven översiktligt olika testmiljöer, tekniker och utrustning för fordonstester. Eleven beskriver översiktligt och ger exempel på utvecklingsområden inom fordonstest.

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fordonstestteknik. Dessutom monterar och anpassar eleven i samråd med handledare olika typ av mätutrustning. Eleven utför i samråd med handledare och med viss säkerhet testkörning av fordon. I arbetet väljer eleven i samråd med handledare samt använder med viss säkerhet arbetsmetod och utrustning. Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. I arbetet redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom redogör eleven översiktligt för sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven samarbetar och löser i samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat. I sin kommunikation använder eleven med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för och ger exempel på förbränningsmotorteknik och alternativa energikällor i fordon. Dessutom beskriver eleven utförligt olika testmiljöer, tekniker och utrustning för fordonstester. Eleven beskriver utförligt och ger exempel på utvecklingsområden inom fordonstest.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fordonstestteknik. Dessutom monterar och anpassar eleven efter samråd med handledare olika typ av mätutrustning. Eleven utför efter samråd med handledare och med viss säkerhet testkörning av fordon. I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare samt använder med viss säkerhet arbetsmetod och utrustning. Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom redogör eleven utförligt för sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven samarbetar och löser efter samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat. I sin kommunikation använder eleven med viss säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för och ger exempel på förbränningsmotorteknik och alternativa energikällor i fordon. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika testmiljöer, tekniker och utrustning för fordonstester. Eleven beskriver utförligt och nyanserat och ger exempel på utvecklingsområden inom fordonstest.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter inom fordonstestteknik. Dessutom monterar och anpassar eleven efter samråd med handledare olika typ av mätutrustning. Eleven utför efter samråd med handledare och med säkerhet testkörning av fordon. I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare samt använder med säkerhet arbetsmetod och utrustning. Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Dessutom tar eleven ansvar för sin egen och andras säkerhet samt håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar efter de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet. I arbetet redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr arbetet. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sekretessfrågor under arbete med fordonstestverksamhet. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven samarbetar och löser efter samråd med handledare problem som uppkommer för att nå planerade resultat. I sin kommunikation använder eleven med säkerhet begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.