Drift och underhåll av fritidsanläggningar (FRIDRF0)
Information
- Gå till ämne, Fritids- och friskvårdsverksamheter
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-06-09
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll
- Planering av arbetsinsatser utifrån kvalitets- och miljöaspekter samt energimässiga och ekonomiska aspekter.
- Föreskrifter och riktlinjer för drift, skötsel och underhåll av fritidsmiljöer och arenor.
- Arbete utifrån bestämmelser om arbetsmiljö och säkerhet.
- Behörighetskrav för arbete med drift och underhåll.
- Handhavande, service och daglig tillsyn av fordon, redskap och maskiner.
- Funktionskontroll och skötsel i enlighet med skötselinstruktioner av fasta installationer.
- Tekniska system för drift av anläggningar, till exempel vattenrening, ljud- och ljusanläggningar, kylanläggningar och bevattningssystem.
- Enklare underhåll av VVS.
- Enklare snickerier och reparationer.
- Lokalvård, vilket omfattar städteknik, hantering och val av redskap och kemiska produkter.
- Genomförande och dokumentation av egenkontroller.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt drift och underhåll av fritidsanläggningar.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter i samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt. I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften, diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt drift och underhåll av fritidsanläggningar.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter i samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt. I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat drift och underhåll av fritidsanläggningar.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheter och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande, även avancerade, arbetsuppgifter i samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val samt diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.