Hela sveriges kurser och ämnen

Grafisk produktion 2, GRFGRF02

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Design, originalarbete, repro, tryck och efterbearbetning av en tvåfärgs grafisk produktion inom vald tryckteknik.
  • Metoder för planering, övervakning, styrning och reglering av manuella eller automatiserade arbetsflöden.
  • Materialkunskap vad gäller till exempel substrat, färg eller tryckformsmaterial.
  • Färg- och kvalitetsstyrning.
  • Metoder för lösning av produktionsrelaterade problem.
  • Metoder för analys, tolkning och bearbetning av mätvärden, information och instruktioner.
  • Begrepp och uttryck som är relevanta för ämnesområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och underlag. Vidare väljer eleven i samråd med handledare metod, teknik, utrustning och material som passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och underlag. Eleven hanterar material, utrustning och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och grafiska uttrycksmedel som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör översiktligt för betydelsen av samarbete. Dessutom använder eleven med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och underlag. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metod, teknik, utrustning och material som passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och underlag. Eleven hanterar material, utrustning och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och grafiska uttrycksmedel som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt för betydelsen av samarbete. Dessutom använder eleven med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare vanligt förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning. Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och underlag. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metod, teknik, utrustning och material som passar för uppgiften.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare förekommande arbetsuppgifter i tvåfärgs grafisk produktion från design till efterbearbetning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och underlag. Eleven hanterar material, utrustning och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och grafiska uttrycksmedel som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av samarbete. Dessutom använder eleven med säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.