Hela sveriges kurser och ämnen

Grundläggande vård och omsorg, GRUGRD0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande anatomi och fysiologi.
  • Vanligt förekommande sjukdomar och åtgärder vid dem.
  • Innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas.
  • Omvårdnadshygien, mikroorganismer, smitta och smittspridning.
  • Användning och hantering av vanligt förekommande läkemedel. Läkemedlens biverkningar.
  • Bestämmelser och praxis om arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik i samband med arbetet med grundläggande vård och omsorg.
  • Funktionella kroppshållningar. Innebörden och betydelsen av att arbeta ergonomiskt. Förutsättningar för funktionella kroppshållningar.
  • Hjärt-lungräddning med defibrillering samt första hjälpen vid skada och akut sjukdom.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt kroppens uppbyggnad och funktion. Eleven redogör även översiktligt för innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas. Dessutom redogör eleven översiktligt för vanligt förekommande sjukdomar och olika aspekter av smitta och smittspridning. Eleven redogör även för några vanliga läkemedel och deras eventuella biverkningar samt hur de används och hanteras. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

Eleven redogör översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter i samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt. I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften samt tar i arbetet hänsyn till hygien, hälsa och miljö. Eleven diskuterar översiktligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. Eleven diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar av arbetsuppgifterna och föreslår vid behov förbättringar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt kroppens uppbyggnad och funktion. Eleven redogör även utförligt för innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas. Dessutom redogör eleven utförligt för vanligt förekommande sjukdomar och olika aspekter av smitta och smittspridning. Eleven redogör även för några vanliga läkemedel och deras eventuella biverkningar samt hur de används och hanteras. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven utför vanligt förekommande arbetsuppgifter efter samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt. I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften samt tar i arbetet hänsyn till hygien, hälsa och miljö. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. Eleven diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar av arbetsuppgifterna och föreslår vid behov förbättringar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens uppbyggnad och funktion. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för innebörden av personlig omvårdnad och egenvård och hur det kan stödjas. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanligt förekommande sjukdomar och olika aspekter av smitta och smittspridning. Eleven redogör även för flera vanliga läkemedel och deras eventuella biverkningar samt hur de används och hanteras. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

Eleven redogör utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.

Eleven utför vanligt förekommande även avancerade arbetsuppgifter efter samråd med handledare på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val, samt tar i arbetet hänsyn till hygien, hälsa och miljö. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar av arbetsuppgifterna och föreslår vid behov förbättringar.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.