Den unga hästens utveckling 1b (HÄTDEN01b)
Information
- Gå till ämne, Hästkunskap
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-06-09
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Unghästars näringsbehov.
- Samband mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet.
- Avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning.
- Hantering av unghästar vid visitering, sjukdom och besiktning.
- Tolkning och bedömning av olika reaktioner utifrån unghästars naturliga beteende och individuella förutsättningar.
- Träningsmetoder och arbete med unghästar i åldern 3–5 år, häst vid hand, longering, tömkörning, löshoppning, inridning, inhoppning.
- Ridning i olika miljöer.
- Träningsplanering.
- Planering och genomförande av häst- och stallskötsel utifrån dags-, vecko- och årsrutiner.
- Användning och skötsel av utrustning och hjälpmedel som används under unghästars utbildning.
- Journalföring och rapportering.
- Beräkning av foderåtgång samt upprättande av foderstat.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för unghästens näringsbehov. Vidare redogör eleven översiktligt för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet. Eleven redogör översiktligt för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning.
Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. I planeringen upprättar eleven en enkel skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. Vidare gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med viss säkerhet en enkel foderstat. I arbetet hanterar eleven med visst handlag unghästar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar. Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. Eleven för enkla journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för unghästens näringsbehov. Vidare redogör eleven utförligt för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet. Eleven redogör utförligt för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning.
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. Vidare gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med viss säkerhet en välgrundad foderstat. I arbetet hanterar eleven med gott handlag unghästar.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar. Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. Eleven för noggranna journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med viss säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för unghästens näringsbehov. Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för sambandet mellan unghästens exteriör, prestation och hållbarhet. Eleven redogör utförligt och nyanserat för avelsmål, avelsvärde, arvbarhet och nedärvning.
Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötsel- och träningsplan med utgångspunkt i unghästars behov och verksamhetens omfattning. Vidare gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare hjälpmedel, utrustning och stall på ett ansvarsfullt och säkert sätt. Med utgångspunkt i hästars näringsbehov upprättar eleven med säkerhet en välgrundad och utförlig foderstat. I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag unghästar.
Resultatet av arbetet är gott. Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår vid arbete med unghästar Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. Eleven för noggranna och utförliga journalanteckningar över arbetet med hästar och deras skötsel samt rapporterar med säkerhet förändringar hos hästarna eller i deras miljö. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.