Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Kost och hälsa (HALKOC0)

Information

  • Gå till ämne, Hälsa
  • Poäng: 100
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2022-06-09
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kostens och måltidens betydelse för hälsa och välbefinnande.
  • Näringslära, livsmedelskvalitet och tillagning.
  • Betydelsen av fysisk aktivitet och vila för människors hälsa.
  • Hygien, smitta och smittspridning.
  • Olika allergier, deras konsekvenser och hur de kan hanteras.
  • Människors behov av specialkoster utifrån medicinska, kulturella och etiska skäl och hantering av detta.
  • Kritisk användning av information från olika källor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur kosten kan påverka människors hälsa och välbefinnande. Eleven ger exempel på några kost- och näringsrekommendationer och redogör översiktligt för dessa. Dessutom beskriver eleven översiktligt utifrån egna exempel hur vardagslivet bör förändras för att påverka individens hälsa på ett positivt sätt. I redogörelsen och beskrivningen använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur kosten kan påverka människors hälsa och välbefinnande. Eleven ger exempel på flera kost- och näringsrekommendationer och redogör utförligt för dessa. Dessutom beskriver eleven utförligt utifrån egna exempel hur vardagslivet bör förändras för att påverka individens hälsa på ett positivt sätt. I redogörelsen och beskrivningen använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar välgrundade slutsatser.

Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur kosten kan påverka människors hälsa och välbefinnande. Eleven ger exempel på flera kost- och näringsrekommendationer och redogör utförligt och nyanserat för dessa. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat utifrån egna exempel hur vardagslivet bör förändras för att påverka individens hälsa på ett positivt sätt. I redogörelsen och beskrivningen använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

search