Hela sveriges kurser och ämnen

Räddningsmedicin, HAORAD0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar.
  • Fysiska och psykiska reaktioner vid olycksfall och akuta sjukdomar hos de drabbade men även hos närstående.
  • Psykiska reaktioner hos insatspersonal och hur dessa kan förebyggas.
  • Etiska frågeställningar i samband med akuta skador och sjukdomar, däribland prioritering av skadade.
  • Vård och omsorg samt medicinskt omhändertagande vid akuta skador och sjukdomar.
  • Lagar och bestämmelser som reglerar prehospital vård.
  • Uppmärksammande och rapportering av förändringar i människors hälsotillstånd.
  • System och rutiner för rapportering och dokumentation av gjorda åtgärder.
  • Teknisk och annan utrustning vid prehospitalt omhändertagande.
  • Betydelsen av kommunikation och samarbete i den prehospitala vården.
  • Bemötande av människor som befinner sig i svåra situationer.
  • Första hjälpen vid olycksfall och akut insjuknande, läge, andning, blödning och chock.
  • Räddningstjänstens och den prehospitala vårdens organisation och verksamhetsområden.
  • Organisationer och myndigheter som hanterar olyckor och katastrofer, deras insatser samt hur de samverkar.
  • Risker med transporter av farligt gods samt lagar och andra bestämmelser som reglerar transporter av farligt gods samt agerande vid olyckor där farligt gods är inblandat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar. Eleven redogör även översiktligt för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal. Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar.

Eleven planerar och utför, i samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, i samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. Eleven använder, i samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra.

Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat.

Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar. Eleven redogör även utförligt för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal. Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar.

Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. Eleven använder, efter samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med viss säkerhet med andra.

Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat.

Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten. Dessutom beskriver eleven utförligt hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat medicinskt omhändertagande och vård och omsorg vid akuta skador och sjukdomar. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för människans fysiska och psykiska reaktioner vid akuta skador och sjukdomar samt för vanliga reaktioner hos närstående och hos insatspersonal. Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågeställningar av betydelse för människor som är drabbade av akuta skador och sjukdomar.

Eleven planerar och utför, efter samråd med handledare, vård- och omsorgsuppgifter och medicintekniska uppgifter vid akuta skador och sjukdomar. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat. I arbetet uppmärksammar, rapporterar och dokumenterar eleven, efter samråd med handledare, symtom och förändringar i människors hälsotillstånd. Eleven använder, efter samråd med handledare, teknisk och medicinsk utrustning utifrån gällande säkerhetsföreskrifter.

Eleven bemöter, kommunicerar och samarbetar med säkerhet med andra.

Eleven utför första hjälpen med godkänt resultat.

Eleven beskriver räddningstjänstens organisation samt ger några exempel på lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur organisationer och myndigheter samverkar vid olyckor och katastrofer samt vilka insatser de bidrar med.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.