Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Hundkunskap 3 (HUNHUN03)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Utrustning för olika verksamheter, produktkännedom och produkthantering.
  • Olika hundorganisationer och deras verksamheter samt bestämmelser som reglerar verksamheterna.
  • Arbetsuppgifter inom ett specialområde, till exempel hunddagis, uppfödning och avel, i butik med försäljning av hundartiklar samt i verksamheter som erbjuder olika hundtjänster.
  • Skötsel av hundar och anläggningar inom olika verksamheter.
  • Kundbemötande.
  • Ergonomi samt arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Kvalitetsfrågor och ekonomi.
  • Journalföring.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för utrustning och andra produkter som används inom aktuellt specialområde. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika hundorganisationer och deras verksamheter.

Eleven planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde. Dessutom bemöter eleven med viss säkerhet hundägare och andra kunder. Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat. Dessutom för eleven enkla journalanteckningar över genomförda åtgärder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för utrustning och andra produkter som används inom aktuellt specialområde. Dessutom redogör eleven utförligt för olika hundorganisationer och deras verksamheter.

Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde. Dessutom bemöter eleven med viss säkerhet hundägare och andra kunder. Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. Dessutom för eleven noggranna journalanteckningar över genomförda åtgärder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för utrustning och andra produkter som används inom aktuellt specialområde. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika hundorganisationer och deras verksamheter.

Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom ett specialområde. Dessutom bemöter eleven med säkerhet hundägare och andra kunder. Arbetet utförs på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom för eleven noggranna och utförliga journalanteckningar över genomförda åtgärder.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search