Hela sveriges kurser och ämnen

Träning av hund, HUNTRN0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika användningsområden för hundar.
  • Olika hundorganisationer och deras verksamheter.
  • Skötsel av hundar i samband med träning.
  • Utbildning, fostran och träning av hundar av olika raser och i olika åldrar.
  • Träning av hundar mot uppsatta mål.
  • Olika inlärningsmetoder vid träning av hundar.
  • Analys av hundindividen och individuell anpassning av inlärningsmetoder.
  • Hundars mentalitet och beteende.
  • Beteendeproblem och problemlösning.
  • Handledning av andra hundförare.
  • Begrepp och uttryck inom hundsport i samband med träning av hundar.
  • Risker vid hantering av hundar samt hur dessa risker kan förebyggas.
  • Lagar och andra bestämmelser som reglerar träning av hundar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för rasegenskaper hos olika hundraser. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika träningsmetoder för olika hundraser och användningsområden.

Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter, på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika metoder för att träna hundar mot uppsatta mål samt samspelar med viss säkerhet med hundar. Dessutom bemöter och hanterar eleven med viss säkerhet vanliga beteendeproblem hos hundar. Eleven instruerar med viss säkerhet hundägare och hundförare om olika träningsmoment.

Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för rasegenskaper hos olika hundraser. Dessutom redogör eleven utförligt för olika träningsmetoder för olika hundraser och användningsområden.

Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter, på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet olika metoder för att träna hundar mot uppsatta mål samt samspelar med viss säkerhet med hundar. Dessutom bemöter och hanterar eleven med viss säkerhet vanliga beteendeproblem hos hundar. Eleven instruerar med viss säkerhet hundägare och hundförare om olika träningsmoment.

Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för rasegenskaper hos olika hundraser. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika träningsmetoder för olika hundraser och användningsområden.

Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare fostran och träning av hundar av olika raser för olika uppgifter, på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. I arbetet använder eleven med säkerhet olika metoder för att träna hundar mot uppsatta mål samt samspelar med säkerhet med hundar. Dessutom bemöter och hanterar eleven med säkerhet vanliga beteendeproblem hos hundar. Eleven instruerar med säkerhet hundägare och hundförare om olika träningsmoment.

Resultatet av arbetet är gott. I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven arbetar ergonomiskt med hundar, tillhörande utrustning och vistelsemiljöer. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.