Hela sveriges kurser och ämnen

Den unga hästens utveckling 1a, HÄTDEN01a

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Dräktiga ston och unghästars primära behov i olika utvecklingsfaser.
  • Sjukdomar hos dräktiga ston och föl.
  • Fortplantningsorganen hos hingst och sto, brunstcykeln hos sto, betäckning, befruktning, dräktighet samt eventuella komplikationer i samband med detta.
  • Smittskydd och hygien.

Arbetsuppgifter

  • Fölvaka, medverkan och assistans vid fölets första dygn.
  • Assistera vid seminverksamhet och praktiskt avelsarbete.
  • Behandling av dräktiga ston och föl vid sjukdomstillstånd, till exempel sjukbandagering och sårvård.
  • Hantering av ston och föl.
  • Inkörning av unghästar.
  • Planering och genomförande av häst- och stallskötsel under dräktighet samt före och efter fölning.
  • Visning vid hand av ston och föl.
  • Förebyggande åtgärder för skador och sjukdomar på ston och föl.
  • Hantering av teknisk utrustning.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästskötsel.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven observerar i samband med stallturer dräktiga ston och unghästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer enkla slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande. Vidare redogör eleven översiktligt för arbetsgång och metoder vid inkörning av unghästar. Eleven redogör översiktligt för faktorer som bidrar till en god miljö för dräktiga ston och unghästar samt för hur miljön kan förbättras. Dessutom redogör eleven översiktligt för skador och sjukdomar hos dräktiga ston och unghästar samt för hur de kan förebyggas.

Eleven redogör översiktligt för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar. Dessutom ger eleven enkla förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning.

Eleven redogör översiktligt för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur arbetet på seminstation går till.

Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. I planeringen upprättar eleven en enkel skötselplan med utgångspunkt i dräktiga ston och unghästars behov och verksamhetens omfattning. Vidare gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare dräktiga ston och unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare stall och utrustning på ett ansvarsfullt och säkert sätt. I arbetet hanterar eleven med visst handlag ston och unghästar.

Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet utför eleven i samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion. Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår. Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven observerar i samband med stallturer dräktiga ston och unghästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer välgrundade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande. Vidare redogör eleven utförligt för arbetsgång och metoder vid inkörning av unghästar. Eleven redogör utförligt för faktorer som bidrar till en god miljö för dräktiga ston och unghästar samt för hur miljön kan förbättras. Dessutom redogör eleven utförligt för skador och sjukdomar hos dräktiga ston och unghästar samt för hur de kan förebyggas.

Eleven redogör utförligt för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar. Dessutom ger eleven välgrundade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning.

Eleven redogör utförligt för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till. Dessutom redogör eleven utförligt för hur arbetet på seminstation går till.

Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i dräktiga ston och unghästars behov och verksamhetens omfattning. Vidare gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i stallarna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare dräktiga ston och unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare stall och utrustning på ett ansvarsfullt och säkert sätt. I arbetet hanterar eleven med gott handlag ston och unghästar.

Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet utför eleven efter samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion. Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår. Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven observerar i samband med stallturer dräktiga ston och unghästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer välgrundade och nyanserade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande. Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsgång och metoder vid inkörning av unghästar. Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god miljö för dräktiga ston och unghästar samt för hur miljön kan förbättras. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos dräktiga ston och unghästar samt för hur de kan förebyggas.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar. Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur arbetet på seminstation går till.

Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i dräktiga ston och unghästars behov och verksamhetens omfattning. Vidare gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i stallarna ska genomföras. Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare dräktiga ston och unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare stall och utrustning på ett ansvarsfullt och säkert sätt. I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag ston och unghästar.

Resultatet av arbetet är gott. I arbetet utför eleven efter samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion. Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår. Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

När eleven samråder med bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search