Hela sveriges kurser och ämnen

Information och kommunikation 1, INFINF01

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grundläggande kommunikationsvetenskapliga metoder och teorier om hur människor interagerar och kommunicerar i olika sammanhang, däribland envägskommunikation, tvåvägskommunikation och intermedialitet.
  • Hur sociala och kulturella förhållanden påverkar människors interaktion och kommunikation.
  • Sociala medier och hur de används för att sprida och kommunicera information.
  • Strategier för att skapa effektiv kommunikation med anpassning till olika målgruppers behov och beteenden, till olika mål och syften med kommunikationen samt till olika kommunikationskanaler.
  • Analys av budskapsinnehåll, språk och gestaltning i kommunikation som är riktad mot en viss målgrupp.
  • Metoder och tekniker för att underlätta och utveckla informationssökning, däribland digitala söktjänster samt kritisk granskning av information.
  • Planering, organisering och genomförande av enkla informationsinsatser med anpassning till målgrupp, kommunikationskanal och kommunikationens syfte.
  • Metoder och tekniker för att göra muntliga och skriftliga presentationer i yrkessammanhang anpassade till målgrupp, syfte och sammanhang, till exempel bransch-, produkt- eller företagspresentationer.
  • Vanliga program för kommunikation, informationssökning, text- och bildbehandling, kalkylering och layout.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller information och kommunikation.
  • Ergonomi och arbetsmiljö, vikten av arbetsplatsens utformning samt fysiska och psykosociala arbetsmiljöfrågor inom området.
  • Metoder för att utvärdera hur effektiv en kommunikationsinsats har varit i relation till målet med insatsen.
  • Interaktion och kommunikation i olika kund- och servicesituationer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt beskriver översiktligt vad som kännetecknar effektiv och målgruppsanpassad kommunikation i yrkessammanhang.

Eleven söker information med viss säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och gör en enkel bedömning av informationens tillförlitlighet.

Eleven planerar, organiserar och utför, i samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror och adekvat teknik samt med anpassning till målgrupp och syfte. Dessutom gör eleven med viss säkerhet målgruppsanpassade presentationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.

Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av sitt arbete med enkla omdömen. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt beskriver utförligt vad som kännetecknar effektiv och målgruppsanpassad kommunikation i yrkessammanhang.

Eleven söker information med viss säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och gör en välgrundad bedömning av informationens tillförlitlighet.

Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror samt med anpassning till målgrupp och syfte. Dessutom gör eleven målgruppsanpassade muntliga och skriftliga presentationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.

Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av sitt arbete med nyanserade omdömen. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet både internt och externt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt beskriver utförligt och nyanserat vad som kännetecknar effektiv och målgruppsanpassad kommunikation i yrkessammanhang.

Eleven söker information med säkerhet samt värderar och granskar informationen kritiskt och gör en välgrundad och nyanserad bedömning av informationens tillförlitlighet.

Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, arbetsuppgifter inom information och kommunikation med hjälp av relevanta programvaror samt med anpassning till målgrupp och syfte. Dessutom gör eleven målgruppsanpassade muntliga och skriftliga presentationer. Resultatet av arbetet är gott.

Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner samt utifrån relevanta lagar och andra bestämmelser inom området. Vidare arbetar eleven ergonomiskt, säkert och miljöanpassat.

Eleven utvärderar, med hjälp av relevanta metoder, resultatet av sitt arbete med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet både internt och externt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search