Hela sveriges kurser och ämnen

Logistik 2, INKLOG02

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Logistikflöden och varuflödesoptimering.
  • Omsättning av modeller för resurseffektiva tankesätt och principer, till exempel lean logistics.
  • Transportplanering och leveransbevakning.
  • Leveransservice, lagerstyrning och uppföljning av lagerbindning.
  • Kretsloppstänkande och förpackningar.
  • Planering och kontroll av försörjningskedjor, till exempel hur flödet av varor, information och pengar från tillverkare till slutkund administreras genom alla led.
  • Logistikanalyser, till exempel modeller för ledtids- och lönsamhetsanalyser.
  • Nyckeltalsanalys och ekonomiska beräkningar inom logistikområdet.
  • Lagar och andra bestämmelser.
  • Arbetsmiljö- och ergonomifrågor inom logistikområdet.
  • Miljö- och resurshushållningsfrågor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur logistikarbete planeras och utförs samt värderar med enkla omdömen olika logistikstrategier. Dessutom beskriver eleven översiktligt logistikens utveckling samt redogör översiktligt för hur försörjningskedjan fungerar från tillverkare till konsument.

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom logistikområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. I arbetet tar eleven egna initiativ för att lösa uppgiften. Dessutom gör eleven i samråd med handledare ekonomiska beräkningar med tillfredsställande resultat. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven redogör översiktligt för arbetsmiljöfrågor. Dessutom diskuterar eleven översiktligt logistikfrågor utifrån miljö- och resurshushållning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur logistikarbete planeras och utförs samt värderar med enkla omdömen olika logistikstrategier. Dessutom beskriver eleven utförligt logistikens utveckling samt redogör utförligt för hur försörjningskedjan fungerar från tillverkare till konsument.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom logistikområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. I arbetet tar eleven egna initiativ för att lösa uppgiften. Dessutom gör eleven efter samråd med handledare ekonomiska beräkningar med tillfredsställande resultat. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven redogör utförligt för arbetsmiljöfrågor. Dessutom diskuterar eleven utförligt logistikfrågor utifrån miljö- och resurshushållning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur logistikarbete planeras och utförs samt värderar med nyanserade omdömen olika logistikstrategier. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat logistikens utveckling samt redogör utförligt och nyanserat för hur försörjningskedjan fungerar från tillverkare till konsument.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom logistikområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. I arbetet tar eleven egna initiativ för att lösa uppgiften. Dessutom gör eleven efter samråd med handledare ekonomiska beräkningar med gott resultat. När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöfrågor. Dessutom diskuterar eleven utförligt logistikfrågor utifrån miljö- och resurshushållning.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.