Informationsteknisk arkitektur (INOINF0)
Information
- Gå till ämne, Informationsteknisk arkitektur och infrastruktur
- Poäng: 100
- Gäller från: 2011-07-01
- Senast ändrad: 2023-07-12
- Giltig till: 2015-07-15
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Krav på ett informationstekniskt system, till exempel informationssäkerhet, skalbarhet, stabilitet och tillgänglighet, och på vilka sätt dessa krav kan tillgodoses i ett informationstekniskt system.
- Uppbyggnad av system med interoperabilitet som mål med hjälp av tjänsteorienterad arkitektur.
- Ett informationstekniskt systems livscykel med behovsanalys, riskanalys, kravspecifikation, utveckling, testning, driftsättning och förvaltning.
- Nedbrytning av ett befintligt system i mindre delar och processer med hjälp av någon systemutvecklingsmetod, till exempel vattenfallsmetoden och lättrörliga metoden.
- Dokumentation av ett befintligt system och representation av detta system i något språk.
- En projektmetod och dess användning inom det informationstekniska området.
- Metoder för kvalitetsstyrning och utvärdering. System för incidenthantering och spårbarhet.
- Regelverk för it-användning med informationssäkerhet som övergripande syfte.
- System för styrning av informationstekniska system, till exempel ITIL.
- Entreprenörskap och kundbemötande samt kommunikation med uppdragsgivare och uppdragstagare i tal, skrift och med visuella hjälpmedel.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås.
Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar i samråd med handledare informationstekniska systems livscykel. Resultatet är tillfredsställande i fråga om säkerhet och kvalitet.
Eleven analyserar i samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med visst handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt. Dessutom använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven identifierar med viss säkerhet uppdragsgivares behov och ger råd och förslag på enkla förbättringar i informationstekniska system. Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med tillfredsställande resultat. Eleven gör en enkel dokumentation över föreslagna förbättringar.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system. Dessutom redogör eleven utförligt för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås.
Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar efter samråd med handledare informationstekniska systems livscykel. Resultatet är tillfredsställande i fråga om säkerhet och kvalitet.
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med gott handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt. Dessutom använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven identifierar med viss säkerhet uppdragsgivares behov och ger råd och förslag på välgrundade förbättringar i informationstekniska system. Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med tillfredsställande resultat. Eleven gör en noggrann dokumentation över föreslagna förbättringar.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos vanliga informationstekniska system. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur datasäkerhet och driftsäkerhet kan uppnås.
Eleven analyserar, planerar, genomför och dokumenterar efter samråd med handledare informationstekniska systems livscykel. Resultatet är gott i fråga om säkerhet och kvalitet.
Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. Resultatet av arbetet är gott. Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven med mycket gott handlag hård- och mjukvara på ett informationssäkert sätt.
I arbetet hanterar eleven med säkerhet metoder och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt. Dessutom använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. Resultatet av arbetet är gott i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.
Eleven identifierar med säkerhet uppdragsgivares behov och ger råd och förslag på välgrundade och nyanserade förbättringar i informationstekniska system. Förbättringarna tillgodoser uppdragsgivarnas behov med gott resultat. Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation över föreslagna förbättringar.
Eleven kommunicerar med säkerhet med kunder, uppdragsgivare och uppdragstagare.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.