Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Nätverks- och kommunikationstjänster (INONAT0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kommunikationsarkitekturer, till exempel stordator, klient-server och tunna klienter.
  • Nätverksoperativsystem och plattformar med hänsyn till hur dessa kan integreras i befintliga system.
  • Molntjänster och vilka informationssäkerhetsmässiga hänsyn som bör tas vid införandet av en molntjänst.
  • Serverkluster och system för lastbalansering.
  • Datalagringstekniker och disksystem.
  • System för övervakning och incidenthantering.
  • Webbpubliceringssystem och ramverk samt deras roll och användning i ett informationssystems intranät och extranät.
  • Dokumentationsmetoder och uppställande av referensnivåer som hjälp för prestandaoptimering och felsökning.
  • Virtualisering och virtualiseringstekniker. Installation och konfigurering av någon virtualiseringsteknik.
  • E-posttjänster och deras roll och funktion i ett informationssystem. Installation och konfigurering av någon e-posttjänst.
  • Domain Name System (DNS) och dess roll och funktion i ett informationssystem. Installation och konfigurering av någon DNS-tjänst.
  • Webbservrar och webbtjänster och deras roll och funktion i ett informationssystem. Installation och konfigurering av någon webbserver.
  • Tillverkning av skript för automatisering av rutinuppgifter inom ett informationstekniskt system, till exempel klientinstallationer och kontohantering.
  • Presentationsverktyg som används inom kunskapsområdet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för begrepp och teorier inom teknikområdet samt beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos olika nätverks- och kommunikationstjänster och hur driftsäkerhet kan uppnås. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur olika nätverks- och kommunikationstjänster på ett informationssäkert sätt kan integreras i nya eller förbättrade system.

Eleven analyserar i samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven i samråd med handledare nätverks- och kommunikationstjänster och integrerar dem i nya eller förbättrade system. Eleven utför sitt arbete med visst handlag och automatiserar rutinuppgifter. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.

Eleven presenterar med viss säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för begrepp och teorier inom teknikområdet samt beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos olika nätverks- och kommunikationstjänster och hur driftsäkerhet kan uppnås. Dessutom redogör eleven utförligt för hur olika nätverks- och kommunikationstjänster på ett informationssäkert sätt kan integreras i nya eller förbättrade system.

Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven efter samråd med handledare nätverks- och kommunikationstjänster och integrerar dem i nya eller förbättrade system. Eleven utför sitt arbete med gott handlag och automatiserar rutinuppgifter. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. Resultatet av arbetet är tillfredsställande i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.

Eleven presenterar med viss säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för begrepp och teorier inom teknikområdet samt beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos olika nätverks- och kommunikationstjänster och hur driftsäkerhet kan uppnås. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur olika nätverks- och kommunikationstjänster på ett informationssäkert sätt kan integreras i nya eller förbättrade system.

Eleven analyserar efter samråd med handledare befintliga informationstekniska system för datakommunikation samt dokumenterar sin analys. Resultatet av arbetet är gott. Dessutom installerar, konfigurerar och felsöker eleven efter samråd med handledare nätverks- och kommunikationstjänster och integrerar dem i nya eller förbättrade system. Eleven utför sitt arbete med mycket gott handlag och automatiserar rutinuppgifter. I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete så att systemet blir spårbart och lätt att underhålla. Resultatet av arbetet är gott i fråga om informationssäkerhet, kvalitet och resurseffektivitet.

Eleven presenterar med säkerhet sitt arbete med hjälp av något presentationsverktyg.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search