Industritekniska processer 2 (INUINU02)
Information
- Gå till ämne, Industritekniska processer
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-06-09
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer samt tolkning av processcheman.
- Driftsäkerhet samt enklare förebyggande och avhjälpande underhåll av industritekniska processer.
- Arbetsmiljöfrågor och säkerhetsföreskrifter.
- Definition av kvalitet och dess innebörd för industritekniska processer och produktionsresultat.
- Var i den industritekniska processen som provtagningar görs samt tillvägagångssätt vid provtagningar. Faktorer som påverkar val och användning av lämpliga mätmetoder. Olika analysmetoder.
- Metoder för korrigering vid eventuella fel i produktionen.
- Råvarors eller materialets väg till färdig produkt genom olika förädlingssteg i den industritekniska processen.
- Uppbyggnad av, egenskaper hos, hantering av och hälsorisker med råvaror, färdiga produkter och restprodukter.
- Sammankoppling av produktionsutrustning till produktionslinjer, vilka de olika enheterna är, vad som händer i dem, varför de olika enheterna behövs och varför de kommer i en viss ordning.
- Industritekniska processers påverkan på miljön. Åtgärder för att minimera miljöpåverkan.
- Kommunikation och samarbete mellan olika målgrupper inom den industritekniska processen, till exempel personalgrupper, leverantörer och kunder.
- Begrepp inom ämnesområdet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer. Dessutom planerar och organiserar eleven i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet processcheman, kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter. Vidare väljer eleven i samråd med handledare metoder, verktyg, utrustningar och material med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet.
Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer i enlighet med processcheman, säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. Dessutom genomför eleven i samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, processcheman och kravspecifikationer. Dessutom genomför eleven med viss säkerhet provtagningar samt tolkar med viss säkerhet resultatet. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet genomför eleven vid behov korrigeringar i produktionen utifrån processcheman och kravspecifikationer. Dessutom upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med viss säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.
Eleven redogör översiktligt för hur råvaror eller material förädlas i den industritekniska processen och för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt för enkla samband mellan produktionsutrustning och produktionslinjer. Dessutom redogör eleven översiktligt, utifrån exempel, för underhållets betydelse för driftsäkerheten. Eleven redogör även översiktligt för hur material, teknik, metoder och produktionsutrustning påverkar arbetsprocess, kvalitet, slutresultat och miljö. Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör översiktligt för betydelsen av samarbete. Dessutom använder eleven med viss säkerhet terminologi och fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer. Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet processcheman, kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, verktyg, utrustningar och material med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet. Dessutom motiverar eleven utförligt sina val.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer i enlighet med processcheman, säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, processcheman och kravspecifikationer. Dessutom genomför eleven med viss säkerhet provtagningar samt tolkar med viss säkerhet resultatet. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet genomför eleven vid behov korrigeringar i produktionen utifrån processcheman och kravspecifikationer. Dessutom upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med viss säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.
Eleven redogör utförligt för hur råvaror eller material förädlas i den industritekniska processen och för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt för samband mellan produktionsutrustning och produktionslinjer. Dessutom redogör eleven utförligt, utifrån exempel, för underhållets betydelse för driftsäkerheten. Eleven redogör även utförligt för hur material, teknik, metoder och produktionsutrustning påverkar effektiviteten i arbetet, arbetsprocess, kvalitet slutresultat och miljö. Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt för betydelsen av samarbete. Dessutom använder eleven med viss säkerhet terminologi och fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer. Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. I planeringen tolkar eleven med säkerhet processcheman, kravspecifikationer, instruktioner och säkerhetsföreskrifter. Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare metoder, verktyg, utrustningar och material med hänsyn till önskat resultat, hälsoaspekter, miljöhänsyn och säkerhet. Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val.
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare övervakning, styrning och reglering av industritekniska processer i enlighet med processcheman, säkerhetsföreskrifter, givna instruktioner och kravspecifikationer. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare förebyggande och avhjälpande underhåll. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, processcheman och kravspecifikationer. Dessutom genomför eleven med säkerhet provtagningar samt tolkar med säkerhet resultatet. Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. Under arbetet genomför eleven vid behov korrigeringar i produktionen utifrån processcheman och kravspecifikationer. Dessutom upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. När arbetsuppgiften är utförd dokumenterar eleven med säkerhet arbetsprocessen och resultatet enligt givna instruktioner.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur råvaror eller material förädlas i den industritekniska processen och för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt för komplexa samband mellan produktionsutrustning och produktionslinjer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat, utifrån exempel, för underhållets betydelse för driftsäkerheten. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för hur material, teknik, metoder och produktionsutrustning påverkar effektiviteten i arbetet, arbetsprocess, kvalitet, slutresultat och miljö samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen.
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av samarbete. Dessutom använder eleven med säkerhet terminologi och fackspråk.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.