Hela sveriges kurser och ämnen

It i vård och omsorg, ITIITI0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • It-tillämpningar för vård- och omsorgsarbete samt hur de har utvecklats.
  • Funktion, konstruktion och uppbyggnad av it-tillämpningar.
  • Samspelet mellan it och människan.
  • It inom informationsöverföring och dokumentation samt medicintekniska informationsdatasystem (MIDS).
  • It som hjälpmedel för vård och omsorg i hemmet, till exempel bildkommunikation, elektroniska sensorer och övervakningssystem.
  • Internetbaserade funktioner för rådgivning, hälsoinformation och stödnätverk.
  • It kopplat till arbetssätt, metoder och ergonomi.
  • Etiska frågeställningar kopplade till specifika it-tillämpningar i vård- och omsorgsarbete.
  • Framtida utveckling, till exempel att stödja äldre så att de kan använda tekniken.
  • Lagar och andra bestämmelser om sekretess och datalagring.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt några it-tillämpningar och hur it används inom vård- och omsorgsområdet. I beskrivningen redogör eleven översiktligt för hur it används för att överföra information till vårdpersonal, patienter och brukare samt för att dokumentera. Dessutom redogör eleven översiktligt för medicintekniska informationsdatasystem och ger exempel på deras användningsområden.

Eleven redogör översiktligt för hur it kan användas som hjälpmedel för vård i hemmet. Dessutom ger eleven några exempel på it-tillämpningar som kan fungera som hjälpmedel för att kompensera för funktionsnedsättningar.

Eleven använder i samråd med handledare it för att rapportera och dokumentera samt som hjälpmedel för vård i hemmet. Dessutom använder eleven i samråd med handledare några it-tillämpningar. I arbetet följer eleven lagar och andra bestämmelser om sekretess och datalagring.

Eleven ger exempel på etiska frågeställningar som är specifika för användning och införande av it-tillämpningar inom vård- och omsorgsarbetet samt diskuterar dem översiktligt.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt några it-tillämpningar och hur it används inom vård- och omsorgsområdet. I beskrivningen redogör eleven utförligt för hur it används för att överföra information till vårdpersonal, patienter och brukare samt för att dokumentera. Dessutom redogör eleven utförligt för medicintekniska informationsdatasystem och ger exempel på deras användningsområden.

Eleven redogör utförligt för hur it kan användas som hjälpmedel för vård i hemmet. Dessutom ger eleven några exempel på it-tillämpningar som kan fungera som hjälpmedel för att kompensera för funktionsnedsättningar.

Eleven använder efter samråd med handledare it för att rapportera och dokumentera samt som hjälpmedel för vård i hemmet. Dessutom använder eleven efter samråd med handledare några it-tillämpningar. I arbetet följer eleven lagar och andra bestämmelser om sekretess och datalagring.

Eleven ger exempel på etiska frågeställningar som är specifika för användning och införande av it-tillämpningar inom vård- och omsorgsarbetet samt diskuterar dem utförligt. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat några it-tillämpningar och hur it används inom vård- och omsorgsområdet. I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för hur it används för att överföra information till vårdpersonal, patienter och brukare samt för att dokumentera. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för medicintekniska informationsdatasystem och ger exempel på deras användningsområden.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur it kan användas som hjälpmedel för vård i hemmet. Dessutom ger eleven några exempel på it-tillämpningar som kan fungera som hjälpmedel för att kompensera för funktionsnedsättningar.

Eleven använder efter samråd med handledare it för att rapportera och dokumentera samt som hjälpmedel för vård i hemmet. Dessutom använder eleven efter samråd med handledare några it-tillämpningar och anpassar dem vid behov till ändrade förutsättningar. Under arbetet uppmärksammar eleven patientens och brukarens behov och föreslår it-tillämpningar som kan underlätta livsföringen och skapa god livskvalitet. I arbetet följer eleven lagar och andra bestämmelser om sekretess och datalagring.

Eleven ger exempel på etiska frågeställningar som är specifika för användning och införande av it-tillämpningar inom vård- och omsorgsarbetet samt diskuterar dem utförligt och nyanserat. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search