Hela sveriges kurser och ämnen

Rums- och konferensbokning, KONRUM0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Produktkännedom för att kunna möta kundens önskemål samt rekommendera och rikta erbjudanden i syfte att öka försäljningen.
  • Olika kundkategorier, till exempel privatpersoner, företag, resebyråer, kongressbyråer och bokningsbolag.
  • Samarbetsparter inom aktivitet, teknik, säkerhet eller andra kringarrangemang.
  • Telefonförsäljning och betydelsen av bemötande, tonfall och produktkännedom.
  • Affärskorrespondens samt utformning av bekräftelser, offerter, pm och faktureringsunderlag.
  • Prissättning och prisoptimering av anläggningens tjänster.
  • Lönsamhetsberäkning och förekommande nyckeltal.
  • Företags- och resebyråavtal med priser, provision och avbokningsregler samt avtalsrättsliga konsekvenser.
  • Presentation och visning av anläggningen samt rekommendation av passande aktiviteter och kringarrangemang.
  • Bokning av privat-, grupp-, konferens- och paketarrangemang.
  • Planering av kundaktivitet i samarbete med försäljnings- och marknadsavdelning för att skapa och bibehålla kundrelationer.
  • Arbetsmiljö och ergonomi.
  • Kommunikation och samverkan mellan avdelningar för avstämning och utbyte av information inför arrangemang.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för olika typer av kundgrupper och deras önskemål. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika samarbetspartner och deras utbud. Eleven beskriver även översiktligt hur riktade erbjudanden kan öka försäljning och lönsamhet. Eleven redogör översiktligt för innebörden av olika typer av avtal samt för hur lönsamhetsberäkning och prissättning görs.

Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare enklare administrativa och praktiska arbetsuppgifter i samband med bokning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven med viss säkerhet enklare ekonomiska kalkyler samt utformar med viss säkerhet olika former av affärsdokument. I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevant datorprogram. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.

Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgruppen och motiverar översiktligt hur anpassningen är gjord. Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för olika typer av kundgrupper och deras önskemål. Dessutom redogör eleven utförligt för olika samarbetspartner och deras utbud. Eleven beskriver även utförligt hur riktade erbjudanden kan öka försäljning och lönsamhet. Eleven redogör utförligt för innebörden av olika typer av avtal samt för hur lönsamhetsberäkning och prissättning görs.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare administrativa och praktiska arbetsuppgifter i samband med bokning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven med viss säkerhet enklare ekonomiska kalkyler samt utformar med viss säkerhet olika former av affärsdokument. I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevant datorprogram. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.

Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgruppen och motiverar utförligt hur anpassningen är gjord. Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika typer av kundgrupper och deras önskemål. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika samarbetspartner och deras utbud. Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur riktade erbjudanden kan öka försäljning och lönsamhet Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av olika typer av avtal samt för hur lönsamhetsberäkning och prissättning görs.

Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare administrativa och praktiska arbetsuppgifter i samband med bokning och uppnår ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom gör eleven med säkerhet enklare ekonomiska kalkyler samt utformar med säkerhet olika former av affärsdokument. I arbetet använder eleven med säkerhet relevant datorprogram. Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.

Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgruppen och motiverar utförligt och nyanserat hur anpassningen är gjord. Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med både kunder och medarbetare samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.