Hela sveriges kurser och ämnen

Kraft- och värmeteknik 2, KRAKRA02

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Ångans termodynamiska egenskaper.
  • Olika ångpannors funktion och uppbyggnadssätt.
  • Olika typer av överhettare.
  • Kärnkraftsteknikens funktion och arbetssätt.
  • Ångturbiner, kondensorer och generatorer.
  • Drift och underhåll kopplat till miljö och ekonomi.
  • Energiomvandling och energiproduktion vid olika driftsförhållanden.
  • Beräkningsmetoder för optimering av driften.
  • Vattenreningsutrustning samt provtagning, analys och dosering av matarvattenbehandling.
  • Verktyg, instrument och manualer.
  • Besiktningar, besiktningsprotokoll och säkerhetsföreskrifter för ångpanneanläggningar.
  • Säkerhet och miljö vid energiproduktion.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion av en enkel ånganläggning. I beskrivningen gör eleven enkla kopplingar till relevanta naturvetenskapliga principer.

Eleven utför i samråd med handledare vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en ånganläggning på ett säkert sätt.

Eleven genomför med viss säkerhet enkla energiberäkningar och ger utifrån dem enkla förslag för att optimera driften. Eleven genomför i samråd med handledare provtagning, analys och dosering av olika medier. I sitt arbete hanterar och vårdar eleven verktyg och instrument med visst handlag utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.

Eleven redogör översiktligt för säkerhetsföreskrifter och miljökrav.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion av en enkel ånganläggning. I beskrivningen gör eleven välgrundade kopplingar till relevanta naturvetenskapliga principer.

Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en ånganläggning på ett säkert sätt.

Eleven genomför med viss säkerhet energiberäkningar och ger utifrån dem välgrundade förslag för att optimera driften. Eleven genomför efter samråd med handledare provtagning, analys och dosering av olika medier. I sitt arbete hanterar och vårdar eleven verktyg och instrument med gott handlag utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.

Eleven redogör utförligt för säkerhetsföreskrifter och miljökrav.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion av en enkel ånganläggning. I beskrivningen gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar till relevanta naturvetenskapliga principer.

Eleven utför efter samråd med handledare vanligt förekommande praktiska arbetsuppgifter i en ånganläggning på ett säkert sätt.

Eleven genomför med säkerhet avancerade energiberäkningar och ger utifrån dem välgrundade och nyanserade förslag för att optimera driften. Eleven genomför efter samråd med handledare provtagning, analys och dosering av olika medier. I sitt arbete hanterar och vårdar eleven verktyg och instrument med mycket gott handlag utifrån givna instruktioner och arbetsbeskrivningar. Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för säkerhetsföreskrifter och miljökrav.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.