Hela sveriges kurser och ämnen

Baskurs i lackering, LACBAK0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Produkter som bildar lackskiktet med särskilt fokus på korrosionsskydd och hållbart ytskikt.
  • Skillnader i härd- och termoplasters fysiska och kemiska egenskaper gällande reparation av fordons plastdetaljer.
  • Rengöringsvätskor och rengöringsmetoder för olika typer av arbeten.
  • Applicering med sprutpistol på karosseridetaljer av stål och termo- och härdplaster.
  • Demontering och montering av utvändiga karosseridetaljer som inte kräver specialverktyg.
  • Användning av produktdatablad för färgblandning samt värdering av utfört arbete.
  • Reparation av skadade plastdetaljer till den noggrannhet som krävs för vidare lackeringsarbeten.
  • Verkstadens utrustning och maskiner som används för arbetets utförande, till exempel för demontering och montering, reparation av plastdetaljer eller för lackering av lösa fordonsdelar.
  • Arbetsmiljö samt lagar och bestämmelser som reglerar arbetsmiljön. Regler för härdplastarbeten och rutiner för övriga arbeten där personligt skydd krävs.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt de moment som leder till lackskiktets uppbyggnad och de olika produkter som används för arbetets utförande. Eleven beskriver också översiktligt tillvägagångssättet för färgblandning med mix-maskin samt regler för härdplastarbete och skillnader i härd- och termoplasters egenskaper. Dessutom beskriver eleven översiktligt olika produkters vådlighet samt rengöringsvätskor och rengöringsmetoder.

Eleven utför i samråd med handledare enkla lackeringsarbeten med sprutpistol. Dessutom utför eleven i samråd med handledare enkel demontering och montering av karosseridetaljer för utvändig lackering. I arbetet blandar eleven, i bekanta situationer, utifrån produktdatablad grundmaterial enligt anvisningar samt väljer och använder spackel och grundfärg med en- och tvåkomponents bindemedel. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet datorstödd utrustning för färgbrytning. Eleven utför i samråd med handledare och i bekanta situationer enkel maskering för utvändig dellackering. Dessutom utför eleven i samråd med handledare enkelt reparationsarbete av skadade plastdetaljer. I arbetet använder eleven med viss säkerhet verktyg och utrustning enligt praxis.

Eleven hittar och använder med viss säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver. Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning. Dessutom tar eleven viss hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt de moment som leder till lackskiktets uppbyggnad och de olika produkter som används för arbetets utförande. Eleven beskriver också utförligt tillvägagångssättet för färgblandning med mix-maskin samt regler för härdplastarbete och skillnader i härd- och termoplasters egenskaper. Dessutom beskriver eleven utförligt olika produkters vådlighet samt rengöringsvätskor och rengöringsmetoder.

Eleven utför efter samråd med handledare enkla lackeringsarbeten med sprutpistol. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare enkel demontering och montering av karosseridetaljer för utvändig lackering. I arbetet blandar eleven, i bekanta och delvis nya situationer, utifrån produktdatablad grundmaterial enligt anvisningar samt väljer och använder spackel och grundfärg med en- och tvåkomponents bindemedel. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet datorstödd utrustning för färgbrytning. Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer enkel maskering för utvändig dellackering. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare enkelt reparationsarbete av skadade plastdetaljer. I arbetet använder eleven med viss säkerhet verktyg och utrustning enligt praxis.

Eleven hittar och använder med viss säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver. Eleven använder med viss säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning. Dessutom tar eleven hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat de moment som leder till lackskiktets uppbyggnad och de olika produkter som används för arbetets utförande. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat tillvägagångssättet för färgblandning med mix-maskin samt regler för härdplastarbete och skillnader i härd- och termoplasters egenskaper. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika produkters vådlighet samt rengöringsvätskor och rengöringsmetoder.

Eleven utför efter samråd med handledare lackeringsarbeten med sprutpistol. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare demontering och montering av karosseridetaljer för utvändig lackering. I arbetet blandar eleven, i bekanta och nya situationer, utifrån produktdatablad grundmaterial enligt anvisningar samt väljer och använder spackel och grundfärg med en- och tvåkomponents bindemedel. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet datorstödd utrustning för färgbrytning. Eleven utför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer maskering för utvändig dellackering. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare reparationsarbete av skadade plastdetaljer. I arbetet använder eleven med säkerhet verktyg och utrustning enligt praxis.

Eleven hittar och använder med säkerhet det informationsmaterial som arbetet kräver. Eleven använder med säkerhet både svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem.

Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Eleven utför arbetet med hänsyn till miljö och säkerhet samt använder skyddsutrustning enligt praxis och underhåller sin personliga skyddsutrustning. Dessutom tar eleven hänsyn till kostnader vid åtgärd och stillestånd.

Eleven samarbetar och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med medarbetare och kunder. I kommunikationen använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.