Hela sveriges kurser och ämnen

Plocklagerhantering, LAGPLO0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika typer av plocklager, till exempel automatiserade plocklager.
  • Hantering av de maskiner och den utrustning som krävs för varuhantering i plocklager.
  • Plocklagers struktur och styrning.
  • Reservdelslagers betydelse för eftermarknad och kundservice.
  • Alternativa försörjningsupplägg för reservdelshantering.
  • Lagerdesign och distributionsupplägg.
  • Lagrets roll i materialflödet.
  • Artiklar som styrs via lager.
  • Lagrets funktion i kedjan från producent till kund.
  • Materialflödens påverkan av antal lager.
  • Leverantörsstyrda lager.
  • Olika lagerstyrningssystem.
  • Styrning av centrallager och lokala lager.
  • Prognostisering för lagerstyrning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika lagers struktur och funktion samt ger exempel på materialflöden. Eleven beskriver också översiktligt plocklagers struktur, styrning och betydelse. Dessutom beskriver eleven översiktligt lagrets roll i kedjan från producent till kund.

Eleven planerar och genomför i samråd med handledare och i bekanta situationer plockning, packning, lastning och lastsäkring av varor i olika typer av plocklager. I arbetet använder eleven med viss säkerhet rutiner för materialstyrning. Eleven emballerar och använder med viss säkerhet förpackningar enligt praxis. Dessutom utför eleven i samråd med handledare enkla prognoser och dimensioneringar av olika lagerytor för ett optimalt varuflöde.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika lagers struktur och funktion samt ger exempel på materialflöden. Eleven beskriver också utförligt plocklagers struktur, styrning och betydelse. Dessutom beskriver eleven utförligt lagrets roll i kedjan från producent till kund.

Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer plockning, packning, lastning och lastsäkring av varor i olika typer av plocklager. I arbetet använder eleven med viss säkerhet rutiner för materialstyrning. Eleven emballerar och använder med viss säkerhet förpackningar enligt praxis. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare prognoser och dimensioneringar av olika lagerytor för ett optimalt varuflöde.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika lagers struktur och funktion samt ger exempel på materialflöden. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat plocklagers struktur, styrning och betydelse. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat lagrets roll i kedjan från producent till kund.

Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer plockning, packning, lastning och lastsäkring av varor i olika typer av plocklager. I arbetet använder eleven med säkerhet rutiner för materialstyrning. Eleven emballerar och använder med säkerhet förpackningar enligt praxis. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare avancerade prognoser och dimensioneringar av olika lagerytor för ett optimalt varuflöde.

Eleven arbetar ergonomiskt, säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar arbetet. Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och utrustning. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search