Låsteknik (LAOLAT0)
Information
- Gå till ämne, Lås- och passerteknik
- Poäng: 200
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-06-13
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Olika typer av mekaniska och elektromekaniska lås och beslag, deras egenskaper, funktioner och användningsområden samt deras historiska utveckling.
- Mekaniska kodprinciper.
- Elektroniska kodbärare.
- Dörrstyrning med tillhörande utrustning, övervaknings- och styrsystem samt deras egenskaper, funktioner och användningsområden.
- Olika typer av förvaringsenheter, deras användningsområden, funktion och säkerhetsnivå.
- Metoder för att lägga ihop och lägga om lås enligt olika kodprinciper.
- Olika systemlåsningsprinciper.
- Arbete med problemlösning och uppgifter såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Låsklasser och skyddsklasser samt bestämmelser för branddörrar, tillgänglighet och utrymning.
- Yrkesetiska regler.
- Lagar och andra bestämmelser som gäller för arbetsplatser och arbetets utförande.
- Tolkning och upprättande av låsschema samt beräkning av låssystem.
- Rutiner för service och underhåll.
- Arbetsmiljö och säkerhet.
- Miljöval och miljöpåverkan.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar.
Eleven utför, i samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen. Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven tolkar och upprättar, i samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem.
Eleven redogör översiktligt för de lagar och bestämmelser som gäller inom området. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv. Dessutom redogör eleven utförligt för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar.
Eleven utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen. Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett tillfredsställande sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven tolkar och upprättar, efter samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem.
Eleven redogör utförligt för de lagar och bestämmelser som gäller inom området. Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för egenskaper, funktioner och användningsområden hos låstekniska system både ur ett historiskt och nutida perspektiv. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur låskodning, dörrstyrning och förvaringsenheter används och fungerar.
Eleven utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande låstekniska arbeten utifrån de säkerhetsnivåer, metoder, kod- och systemlåsningsprinciper som används i branschen. Arbetet utförs enligt de rutiner och yrkesetiska regler som finns i branschen och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. Resultatet av elevens arbete uppfyller på ett gott sätt ställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven tolkar och upprättar, efter samråd med handledare, låsscheman och beräkningar av låssystem.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de lagar och bestämmelser som gäller inom området. Dessutom redogör eleven utförligt för olika typer av risker och arbetsmiljökrav vid uppbyggnad och installation av lås och låsanläggningar.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.