Latin – språk och kultur 2 (LATLAT02)
Information
- Gå till ämne, Latin - språk och kultur
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2023-04-14
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Läsning och tolkning av enklare klassiska och efterklassiska latinska texter, till exempel legender, brev och tal.
- Latinets uttal under olika tider.
- Latinsk grammatik med utökad formlära och syntax. Relevanta begrepp som behövs för att beskriva och analysera språket.
- Centrala delar av det latinska ordförrådet med referenser till andra språk.
- Fördjupning i det latinska språkets historia med tonvikt på latinets roll i det internationella ordförrådet och den vetenskapliga terminologin.
- Fördjupning i det romerska rikets politiska historia, till exempel republikens upplösning och övergången till kejsardömet samt skillnaderna i styrelsesätt under dessa perioder.
- Fördjupning i romersk kultur och samhällsliv, till exempel religionens betydelse och romersk stadsplanering.
- De latinska texternas historiska och kulturella sammanhang och hur romersk historia, kultur och samhällsliv har påverkat senare tiders kulturer i Europa fram till vår egen tid.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter. Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal. I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet och i begränsad utsträckning latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer. Eleven beskriver enkla företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp. I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet ett latinskt basordförråd.
Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk. Eleven identifierar och förklarar översiktligt latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är mycket vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
Eleven redogör översiktligt för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv. Eleven för enkla resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid. Dessutom gör eleven enkla kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund. Eleven gör enkla tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven läser, återger och tolkar huvudinnehållet och de flesta detaljer i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter. Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal. I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer. Eleven beskriver enkla och något mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp. I arbetet med texterna använder eleven med viss säkerhet centrala delar av det latinska ordförrådet.
Eleven diskuterar utförligt sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk. Eleven identifierar och förklarar utförligt latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är mycket vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
Eleven redogör utförligt för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv. Eleven för välgrundade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid. Dessutom gör eleven välgrundade kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund. Eleven gör välgrundade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven läser, återger och tolkar såväl huvudinnehållet som detaljer i enklare klassiska och efterklassiska latinska texter. Eleven läser latinsk text från olika tider med godtagbart uttal. I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet latinsk formlära och några vanliga syntaktiska strukturer. Eleven beskriver enkla och mer komplexa företeelser i det latinska språket med hjälp av relevanta begrepp. I arbetet med texterna använder eleven med säkerhet centrala delar av det latinska ordförrådet.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sambandet mellan latin och svenska, engelska och andra moderna språk. Eleven identifierar och förklarar utförligt och nyanserat latinska ord, orddelar, begrepp och uttryck som är vanliga i det internationella ordförrådet och i den vetenskapliga terminologin.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för händelser och förhållanden i romersk historia, romersk kultur och romerskt samhällsliv. Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om hur den romerska kulturen har påverkat senare tiders kulturer fram till vår egen tid. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar mellan texterna och deras historiska och kulturella bakgrund. Eleven gör välgrundade och nyanserade tolkningar av latinska texter och senare tiders litteratur och konst utifrån sina kunskaper om romersk historia, kultur och samhällsliv.