Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Livsmedels- och näringskunskap 2, LIVLIV02

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Kvalitetsbedömning och jämförelser av råvaror och livsmedel.
  • Råvarors, livsmedels och näringsämnens kemiska uppbyggnad, till exempel cellstrukturer, fiber- och muskeluppbyggnad samt vatten- och fettlöslighet.
  • Kemiska och fysikaliska processer i råvaror och färdiga produkter vid till exempel fermentering, torkning och stekning.
  • Energibehov och näringsbehov i förhållande till livsstil, motion, matvanor och särskilda behov.
  • Etiska frågor gällande råvarors kvalitet och ursprung, till exempel rättviseförhållanden, genmodifiering och transporter.
  • Livsmedelskvalitet i relation till hållbar utveckling och ekonomi.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området som till exempel rör livsmedelstillsatser, märknings- och packningsbestämmelser.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt och gör med viss säkerhet bedömningar av kvaliteten hos olika råvaror och livsmedel samt redogör översiktligt för deras egenskaper. Eleven beskriver också översiktligt råvarors, livsmedels och näringsämnens kemiska uppbyggnad. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring samt de kemiska och fysikaliska processer som pågår.

Eleven gör näringsberäkningar utifrån ett givet underlag och skapar med utgångspunkt i detta och i samråd med handledare menyer och recept för normalkost. Vid behov anpassas menyerna och recepten med viss säkerhet utifrån särskilda behov.

Eleven redogör översiktligt för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil. Dessutom redogör eleven översiktligt för kostsituationen i Sverige och i övriga världen.

Eleven beskriver översiktligt några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller råvarors kvalitet och ursprung samt livsmedelskvalitet i relation till hållbar utveckling. Eleven diskuterar dessa översiktligt och motiverar sina ställningstaganden med enkla omdömen. I diskussionen hänvisar eleven även till relevanta lagar och andra bestämmelser. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt och gör med viss säkerhet bedömningar av kvaliteten hos olika råvaror och livsmedel samt redogör utförligt för deras egenskaper. Eleven beskriver också utförligt råvarors, livsmedels och näringsämnens kemiska uppbyggnad. Dessutom beskriver eleven utförligt hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring samt de kemiska och fysikaliska processer som pågår.

Eleven gör näringsberäkningar och skapar med utgångspunkt i detta och efter samråd med handledare menyer och recept för normalkost. Vid behov anpassas menyerna och recepten med viss säkerhet utifrån särskilda behov.

Eleven redogör utförligt för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil. Dessutom redogör eleven utförligt för kostsituationen i Sverige och i övriga världen.

Eleven beskriver utförligt några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller råvarors kvalitet och ursprung samt livsmedelskvalitet i relation till hållbar utveckling. Eleven diskuterar dessa utförligt och motiverar sina ställningstaganden med enkla omdömen. I diskussionen hänvisar eleven även till relevanta lagar och andra bestämmelser. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat och gör med säkerhet bedömningar av kvaliteten hos olika råvaror och livsmedel samt redogör utförligt och nyanserat för deras egenskaper. Eleven beskriver också utförligt och nyanserat råvarors, livsmedels och näringsämnens kemiska uppbyggnad. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur råvarors och livsmedels kvalitet och näringsinnehåll påverkas vid förädling och förvaring samt de kemiska och fysikaliska processer som pågår.

Eleven gör näringsberäkningar och skapar med utgångspunkt i detta och efter samråd med handledare menyer och recept för normalkost. Vid behov anpassas menyerna och recepten med säkerhet utifrån särskilda behov.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika näringsrekommendationer och deras koppling till hälsa och livsstil. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för kostsituationen i Sverige och i övriga världen.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat några etiska och miljömässiga dilemman när det gäller råvarors kvalitet och ursprung samt livsmedelskvalitet i relation till hållbar utveckling. Eleven diskuterar dessa utförligt och nyanserat och motiverar sina ställningstaganden med nyanserade omdömen. I diskussionen hänvisar eleven även till relevanta lagar och andra bestämmelser. När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search