Hela sveriges kurser och ämnen

Ellära – spårfordon 1, LLAELL01

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Ledare, halvledare och isolatorer.
  • Grundläggande principer för motorer, generatorer, transformatorer och strömförsörjningsdon.
  • Elektrisk serie- och parallellkoppling.
  • Spänningskällors uppbyggnad, syfte och funktion.
  • Resistiva, induktiva och kapacitiva kretsar.
  • Elektriska storheter i lik- och enfasväxelströmskretsar.
  • Lik- och enfasväxelström.
  • Elektriska och magnetiska fälts uppkomst och verkan samt EMC (elektromagnetisk kompatibilitet).
  • Mättekniker samt metoder för att analysera mätvärden, utföra felsökning och avhjälpa fel i spårfordon och spårområden.
  • Standarder och bestämmelser för arbete med låg- och högspänning.
  • Lågspänningsanläggningars komponenter och utrustningar i spårfordon.
  • Högspänningsanläggningars komponenter och utrustningar i spårfordon och spårområden.
  • Arbetsmiljö, riskanalys, brandskydd, första hjälpen och krishantering.
  • Ergonomiskt arbetssätt för att förebygga ohälsa och olycksfall.
  • ESA (elsäkerhetsanvisningar).

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. Eleven redogör även översiktligt för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem. Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken påverkan de har på elsystemet.

Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar. Vid arbete i bekanta situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. Dessutom gör eleven en tillfredsställande riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar. Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i bekanta situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder.

Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.

Eleven utför i samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. Eleven redogör även utförligt för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem. Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken påverkan de har på elsystemet.

Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar. Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. Dessutom gör eleven en tillfredsställande riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder.

Eleven redogör utförligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.

Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. Eleven redogör även utförligt och nyanserat för lik- och enfasväxelströmskretsars uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på kretsar och elsystem. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystem uppstår och vilken påverkan de har på elsystemet.

Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på lik- och enfasväxelströmskretsar. Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. Dessutom gör eleven en god riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning.

Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar.

Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search