Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Marinelektronik 1, MAIMAR01

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Funktion och användningsområden för navigationsinstrument, till exempel logg, ekolod, GPS.
  • Egenskaper och arbetssätt hos resistorer, kondensatorer, spolar, dioder och transistorer.
  • Installation och driftsättning av enkla navigationsinstrument.
  • Montering och installationsteknik för givare och instrument.
  • Metoder för att undvika elektriska störningar.
  • Arbetsplanering. Val av metoder, verktyg och material.
  • Mätinstrument och digital utrustning.
  • Tolkning av installationsbeskrivningar och servicemanualer.
  • Schemaritningsteknik, symboler och funktioner.
  • Lödnings- och förbindningsteknik.
  • Mätteknik för krets- och komponentmätningar.
  • Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
  • Krav på arbetsmiljö och säkerhet gällande elektroniska installationer i marin miljö.
  • Beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnader.
  • Dokumentation, presentation och utvärdering av resultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt funktion och användningsområden för navigationsinstrument. Dessutom redogör eleven översiktligt för egenskaper och arbetssätt hos resistorer, kondensatorer, spolar, dioder och transistorer.

Eleven utför i samråd med handledare arbeten med montering och driftsättning av enkla navigationsinstrument i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven i samråd med handledare servicearbeten på navigationsinstrument. Eleven konfigurerar i samråd med handledare installationer. Inför arbetet gör eleven en enkel planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Eleven utför med visst handlag enklare lödningsarbeten. Dessutom använder eleven med visst handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocess och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt funktion och användningsområden för navigationsinstrument. Dessutom redogör eleven utförligt för egenskaper och arbetssätt hos resistorer, kondensatorer, spolar, dioder och transistorer.

Eleven utför efter samråd med handledare arbeten med montering och driftsättning av enkla navigationsinstrument i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare servicearbeten på navigationsinstrument. Eleven konfigurerar efter samråd med handledare installationer. Inför arbetet gör eleven en enkel planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Eleven utför med gott handlag enklare lödningsarbeten. Dessutom använder eleven med gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktion och användningsområden för navigationsinstrument. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för egenskaper och arbetssätt hos resistorer, kondensatorer, spolar, dioder och transistorer.

Eleven utför efter samråd med handledare arbeten med montering och driftsättning av enkla navigationsinstrument i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare servicearbeten på navigationsinstrument. Eleven konfigurerar efter samråd med handledare installationer. Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Eleven utför med mycket gott handlag enklare lödningsarbeten. Dessutom använder eleven med mycket gott handlag de mätinstrument, den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search