Marinelektronik 2 (MAIMAR02)
Information
- Gå till ämne, Marin el och elektronik
- Poäng: 100
- Gäller från: 2022-07-01
- Senast ändrad: 2022-06-13
- Giltig till: Ej angivet
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Funktion och användningsområden för mer avancerad navigationsutrustning, till exempel multifunktionsdisplayer, autopilot, radar och AIS.
- Marina audio- och videosystem.
- Uppbyggnad av PLC och PC-baserade system i marina miljöer.
- Binära talsystem.
- Analoga och digitala system.
- Radio och övriga kommunikationssystem. Montage av olika typer av antenner för till exempel radio och satellit.
- Planering för och genomförande av sammankoppling mellan olika systemplattformar eller fabrikat.
- Installation, programmering och driftsättning av marina elektroniksystem.
- Mätteknik och mätinstrument.
- Metoder för systematisk felsökning och reparation.
- Användande av diagnossystem.
- Tolkning av installationsbeskrivningar och servicemanualer.
- Upprättande av installationsritningar för navigationsutrustningar.
- Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
- Material, arbetsmiljö och de regelverk och styrdokument som gäller vid arbete och hantering av elektroniksystem i fritidsbåtar.
- Beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnader.
- Dokumentation, presentation och utvärdering av arbete.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt funktion och användningsområden för datorbaserade system i marina installationer. Dessutom redogör eleven översiktligt för egenskaper och arbetssätt hos analoga och digitala system.
Eleven utför i samråd med handledare arbeten med montering och driftsättning av navigations- och kommunikationsutrustning i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven i samråd med handledare servicearbeten på navigations- och kommunikationsutrustning. I arbetet använder eleven med visst handlag mätinstrument för enklare felsökning. Eleven konfigurerar i samråd med handledare installationer. Inför arbetet gör eleven en enkel planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Dessutom upprättar eleven med viss säkerhet installationsritningar. Vidare använder eleven med visst handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocess och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt funktion och användningsområden för datorbaserade system i marina installationer. Dessutom redogör eleven utförligt för egenskaper och arbetssätt hos analoga och digitala system.
Eleven utför efter samråd med handledare arbeten med montering och driftsättning av navigations- och kommunikationsutrustning i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare servicearbeten på navigations- och kommunikationsutrustning. I arbetet använder eleven med gott handlag mätinstrument för enklare felsökning. Eleven konfigurerar efter samråd med handledare installationer. Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Dessutom upprättar eleven med viss säkerhet installationsritningar. Vidare använder eleven med gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktion och användningsområden för datorbaserade system i marina installationer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för egenskaper och arbetssätt hos analoga och digitala system.
Eleven utför efter samråd med handledare arbeten med montering och driftsättning av navigations- och kommunikationsutrustning i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare servicearbeten på navigations- och kommunikationsutrustning. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag mätinstrument för enklare felsökning. Eleven konfigurerar efter samråd med handledare installationer. Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Dessutom upprättar eleven med säkerhet installationsritningar. Vidare använder eleven med mycket gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.