Hela sveriges kurser och ämnen

Marinelektronik 3, MAIMAR03

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skillnader mellan olika kommunikationsgränssnitt.
  • Uppbyggnad av CanBus-baserade strömförsörjningsanläggningar.
  • Uppbyggnad och programmeringar av datorbaserade system i marina miljöer.
  • Lokala nätverkssystem.
  • Mätteknik och mätinstrument.
  • Felsökning i digitala system.
  • Tolkning av installationsbeskrivningar och servicemanualer.
  • Upprättande av system- och installationsritningar.
  • Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
  • Beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnader.
  • Dokumentation, presentation och utvärdering av arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för principer och användningsområden för olika kommunikationsgränssnitt i marina installationer. Dessutom redogör eleven översiktligt för egenskaper och arbetssätt hos datorbaserade system.

Eleven utför i samråd med handledare montering och driftsättning av marina elektroniksystem i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven i samråd med handledare servicearbeten på marina elektroniksystem. I arbetet använder eleven med visst handlag mätinstrument för felsökning i analoga och digitala system. Eleven konfigurerar och programmerar i samråd med handledare installationer. Inför arbetet gör eleven en enkel planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i bekanta situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Dessutom upprättar eleven med viss säkerhet installations- och systemritningar. Vidare använder eleven med visst handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med enkla omdömen både arbetsprocess och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för principer och användningsområden för olika kommunikationsgränssnitt i marina installationer. Dessutom redogör eleven utförligt för egenskaper och arbetssätt hos datorbaserade system.

Eleven utför efter samråd med handledare montering och driftsättning av marina elektroniksystem i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare servicearbeten på marina elektroniksystem. I arbetet använder eleven med gott handlag mätinstrument för felsökning i analoga och digitala system. Eleven konfigurerar och programmerar efter samråd med handledare installationer. Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Dessutom upprättar eleven med viss säkerhet installations- och systemritningar. Vidare använder eleven med gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt presenterar med viss säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för principer och användningsområden för olika kommunikationsgränssnitt i marina installationer. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för egenskaper och arbetssätt hos datorbaserade system.

Eleven utför efter samråd med handledare montering och driftsättning av marina elektroniksystem i fritidsbåtar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare servicearbeten på marina elektroniksystem. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag mätinstrument för felsökning i analoga och digitala system. Eleven konfigurerar och programmerar efter samråd med handledare installationer. Inför arbetet gör eleven en genomarbetad planering. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, material och verktyg i nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet kopplingsscheman och instruktioner. Dessutom upprättar eleven med säkerhet installations- och systemritningar. Vidare använder eleven med mycket gott handlag den digitala teknik och de informationssystem uppgiften kräver. I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt presenterar med säkerhet sitt arbete. Dessutom gör eleven komplexa beräkningar av material- och tidsåtgång samt kostnad för olika arbeten. Eleven utvärderar med nyanserade omdömen både arbetsprocess och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.