Hela sveriges kurser och ämnen

Nyinstallation, MANNYI0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Drivlinors funktion samt dimensionering av propellrar.
  • Elektroniska plattformar för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning, till exempel EVC.
  • Nyinstallation av inombordsmotor med drivlina.
  • Nyinstallation av utombordsmotorer.
  • Hydraulstyrning, kabelstyrning samt reglageinstallationer.
  • Motorinstrumentinstallationer.
  • Dimensionering av motorbädd inför installation.
  • Arbetsplanering. Val av metoder och verktyg.
  • Arbets- och installationsmanualer på svenska och engelska.
  • Funktionskontroll och dokumentation.
  • Arbetsmiljö och ergonomi.
  • Yrkets fackspråk, termer och begrepp.
  • Konsumentjuridik relevant för branschen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt drivlinors huvudkomponenter och funktion. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning.

Eleven utför i samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven i samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. Eleven använder med visst handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.

Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroll samt gör en enkel dokumentation av utfört arbete.

Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven redogör översiktligt för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt drivlinors huvudkomponenter och funktion. Dessutom redogör eleven utförligt för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning.

Eleven utför efter samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina. Eleven gör en enkel planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. Eleven använder med gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.

Eleven utför med viss säkerhet funktionskontroll samt gör en noggrann dokumentation av utfört arbete.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven redogör utförligt för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat drivlinors huvudkomponenter och funktion. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika system för kommunikation mellan motor, reglage, instrument och övrig utrustning.

Eleven utför efter samråd med handledare nyinstallation av marina motorer, drivlinor och tillhörande utrustningar utifrån tillverkarens anvisningar. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare dimensionering av motorbädd och drivlina. Eleven gör en genomarbetad planering inför sin arbetsuppgift. Dessutom väljer eleven för uppgiften lämpliga arbetsmetoder, verktyg och lämplig utrustning i bekanta och nya situationer. I arbetet läser och tolkar eleven med säkerhet arbetsinstruktioner och servicemanualer. Eleven använder med mycket gott handlag de verktyg, den digitala teknik och de informationssystem som uppgiften kräver. I arbetet tar eleven ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning.

Eleven utför med säkerhet funktionskontroll samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av utfört arbete.

Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån de krav på säkerhet, kvalitet och miljö som reglerar arbetet.

Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra på ett för yrket relevant språk.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för bestämmelser som reglerar näringsidkares handel mot konsument.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.