Hela sveriges kurser och ämnen

Mobil hydraulik 1, MASMOB01

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Funktion hos och konstruktion av hydraulpumpar, filter och hydraultankar.
  • Funktion hos och konstruktion av riktningsventiler och manöversystem.
  • Funktion hos och konstruktion av hydraulcylindrar, vridanordningar och hydraulmotorer.
  • Funktion hos och konstruktion av anslutningskomponenter och tätningar.
  • Hydraulvätskors funktion och renhet.
  • Metoder och bestämmelser för justering och reparationsarbeten av mobila hydraulsystem.
  • Demontering, montering och justering av komponenter i samband med reparationsarbeten.
  • Kostnadseffektivt arbetssätt vid reparationsarbeten.
  • Användning av branschrelaterad diagnosutrustning i samband med arbete på mobila hydraulsystem.
  • Arbetsinstruktioner, servicelitteratur och informationsmaterial om reservdelshantering på svenska och engelska, inklusive information i datormiljö.
  • Yrkesmässig dokumentation av reparationsarbeten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven ger några exempel på och beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av mobila hydraulsystem.

Eleven utför, i samråd med handledare och i bekanta situationer, enkla reparationer samt byten av komponenter på mobila hydraulsystem. I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet.

Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven ger flera exempel på och beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av mobila hydraulsystem.

Eleven utför, efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer, reparationer samt byten av komponenter på mobila hydraulsystem. I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet.

Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven ger flera exempel på och beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av mobila hydraulsystem.

Eleven utför, efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer, avancerade reparationer samt byten av komponenter på mobila hydraulsystem. I arbetet väljer och använder eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet.

Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. I kommunikation med andra använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.