Hela sveriges kurser och ämnen

Mjukvarudesign, MJUMJU0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Programmeringens historia och olika programmeringsparadigm, till exempel imperativ strukturerad, funktionell, objektorienterad och deklarativ programmering.
  • Körmiljöer och plattformar, till exempel desktop, mobil, inbyggda system och webbapplikationer, och programmering för specifik hårdvara, för specifikt operativsystem och för körning inuti en annan applikation.
  • Utvecklingsmetodik, till exempel agila metoder.
  • Utvecklingsmiljöer och infrastrukturbehov.
  • Verktyg för projekthantering, ärendehantering och samarbete.
  • Kodkvalitet och kodstandarder.
  • Kodanalys och kvalitetskontroll, inklusive bugghantering och automatiserade tester.
  • Verktyg för versionshantering, till exempel subversion eller Git.
  • Internationalisering och lokalisering.
  • Teknisk dokumentation, till exempel genom att använda JavaDoc.
  • Ergonomi.
  • Paketering, till exempel setup-filer för Windows eller rpm och deb-paket för Linuxdistributioner. Distribution av mjukvara, till exempel genom fysiska installationsmedia, repositorier, online-butiker och gruppolicies i lokala nät.
  • Licenser, till exempel GPL, Apache, BSD-licensen och proprietära licenser. Betalningsmodeller, till exempel betalning per installerat exemplar, samanvändning, freeware, shareware, öppen källkod och betalning för support.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven för enkla resonemang om olika paradigm inom mjukvaruutveckling och beskriver översiktligt hur området mjukvaruutveckling har utvecklats. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar.

Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med viss säkerhet vald utvecklingsmetodik. Dessutom skapar eleven med tillfredsställande resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen.

I sitt arbete använder eleven några verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, kodanalys och versionshantering. Dessutom skapar eleven med viss säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard. Under arbetet använder och skapar eleven med viss säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester. Eleven för enkla resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt.

Eleven redogör översiktligt för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer. Dessutom beskriver eleven översiktligt hur produkten internationaliserats eller lokaliserats.

Eleven redogör översiktligt för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas. Dessutom redogör eleven översiktligt för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven för välgrundade resonemang om olika paradigm inom mjukvaruutveckling och beskriver utförligt hur området mjukvaruutveckling har utvecklats. Dessutom redogör eleven utförligt för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar.

Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med viss säkerhet vald utvecklingsmetodik. Dessutom skapar eleven med tillfredsställande resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen.

I sitt arbete installerar och använder eleven några verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, kodanalys och versionshantering. Dessutom skapar eleven med viss säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard. Under arbetet använder och skapar eleven med viss säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester. Eleven för välgrundade resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt.

Eleven redogör utförligt för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer. Dessutom beskriver eleven utförligt hur produkten internationaliserats eller lokaliserats.

Eleven redogör utförligt för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas. Dessutom redogör eleven utförligt för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om olika paradigm inom mjukvaruutveckling och beskriver utförligt och nyanserat hur området mjukvaruutveckling har utvecklats. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika kodstandarder, körmiljöer och plattformar.

Eleven deltar i ett projekt för att utveckla en applikation och följer med säkerhet vald utvecklingsmetodik. Dessutom skapar eleven med gott resultat installerbara paket av applikationen eller installationsprogram för applikationen.

I sitt arbete installerar och använder eleven flera verktyg för kodning, projekthantering och samarbete samt för kvalitetskontroll, kodanalys och versionshantering. Dessutom skapar eleven med säkerhet kod som följer projektets specificerade kodstandard. Under arbetet använder och skapar eleven med säkerhet teknisk dokumentation, buggrapporter och tester. Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang med användare och medarbetare för att föra arbetet framåt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur applikationen har anpassats för vald körmiljö och hur denna förhåller sig till andra körmiljöer. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur produkten internationaliserats eller lokaliserats.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur en god arbetsmiljö vid mjukvarudesign kan utformas. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika alternativ för licenser, distributionsmetoder och betalningsmodeller.