Hela sveriges kurser och ämnen

Musik för yrkesdansare, MUSMUK0

Information

  • Gå till ämne, Musik
  • Poäng: 50
  • Gäller från: 2022-07-01
  • Senast ändrad: 2023-04-14
  • Giltig till: Ej angivet

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Musikalisk kommunikation med rörelse och röst från olika tider eller kulturer.
  • Musicerande i gehörsbaserad och noterad musik med röst eller instrument.
  • Sånger, alternativt låtar, från olika tider eller kulturer.
  • Instudering i grupp.
  • Grundläggande improvisation. Musikalisk frasering och rörelsefrasering.
  • Grundläggande musikkunskap, till exempel kompositörer, instrument, orkester och dirigentens roll.
  • Dansens relation till musik. Hur man visualiserar, interagerar, kontrasterar, kompletterar eller arbetar parallellt med det musikaliska uttrycket.
  • Grundläggande musiklära, till exempel musikens beståndsdelar, elementära formbegrepp.
  • Repertoarkännedom i relation till scenkonstnärlig dans. Musikhistoria, epoker, genrer, musik- och dansstilar med betoning på konstnärliga gestaltningsidéer och det musikaliska uttrycket.
  • Analys av levande och inspelad musik.
  • Sång eller röstträning. Grundläggande röstvård och metoder för det. Grundläggande formbegrepp och musikens beståndsdelar, till exempel, puls, rytm, taktarter, frasering och polyrytmik.
  • Grundläggande arbetsmiljö vid musikutövning, till exempel hörselvård.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar med viss säkerhet med kroppen och med rösten eller instrument, efter både enklare noter och på gehör. I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet genrespecifika krav. Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar i grupp och kan framföra dem inom gruppen. Dessutom ger eleven enkla förslag på hur arbetet kan förbättras.

Med tillfredsställande resultat prövar eleven några enkla rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning. Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element med tillfredsställande resultat. I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande.

Eleven redogör översiktligt för musiklära. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för några enkla musikaliska former. I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp.

Eleven redogör översiktligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker samt översiktligt för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket. I redogörelsen identifierar eleven med viss säkerhet olika sätt som dans förhåller sig till musik på. Dessutom redogör eleven översiktligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar med viss säkerhet med kroppen och med rösten eller instrument, efter både enklare noter och på gehör. I sitt musicerande följer eleven med viss säkerhet genrespecifika krav. Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar i grupp och kan framföra dem inom gruppen. Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.

Med tillfredsställande resultat prövar eleven några rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning med några olika karaktärsdrag. Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element med tillfredsställande resultat. I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är tillfredsställande. Dessutom ger eleven impulser som påverkar det musikaliska förloppet.

Eleven redogör utförligt för musiklära. Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för några enkla musikaliska former. I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp.

Eleven redogör utförligt för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker och välgrundat för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket. I redogörelsen identifierar eleven med viss säkerhet olika sätt som dans förhåller sig till musik på. Dessutom redogör eleven utförligt för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar med säkerhet med kroppen och med rösten eller instrument, efter både enklare noter och på gehör. I sitt musicerande följer eleven med säkerhet genrespecifika krav. Eleven tar ansvar för instuderingen av enkla sånger, alternativt låtar i grupp och kan framföra dem inom gruppen. Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras.

Med gott resultat prövar eleven flera rytmer och danser från olika kulturer eller tider samt improviserad gestaltning med några olika karaktärsdrag. Eleven återger på gehör melodiska, harmoniska eller rytmiska element med gott resultat. I sitt musicerande lyssnar eleven till de övriga i gruppen och anpassar sina insatser till impulser från dem, och det musikaliska resultatet är gott. Dessutom ger eleven impulser som påverkar det musikaliska förloppet, styr och leder det musikaliska förloppet.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för musiklära. Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för några enkla musikaliska former. I redogörelserna använder eleven med säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande instrumental och vokal repertoar i olika stilar, genrer och epoker samt välgrundat och nyanserat för hur de konstnärliga idéerna relaterar till det musikaliska uttrycket. I redogörelsen identifierar eleven med säkerhet olika sätt som dans förhåller sig till musik på. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vanligaste musikinstrumenten och för grundläggande röstvård.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search