Näthandel 2 (NÄTNÄT02)
Information
- Gå till ämne, Näthandel
- Poäng: 100
- Gäller från: 2011-07-01
- Senast ändrad: 2023-07-10
- Giltig till: 2022-07-01
Om kursen
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Affärsidé, finansiering, marknads- och säljplaner för nätbutik.
- Affärsmöjligheter och entreprenörskap.
- Teknikutveckling och hur tekniken på bästa sätt kan anpassas till människan.
- Målgrupper och kundrelationer.
- Marknadsundersökningar med hjälp av internet.
- Programvaror och annan utrustning för webbplatsproduktion, bildbehandling och layout.
- Planering, utformning, start och drift av en nätbutik.
- Datasäkerhet, etiska regler, lagar och andra bestämmelser inom området.
- Databashantering i webbplatser för näthandel.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt näthandelns utveckling och affärsmöjligheter. Eleven redogör också översiktligt för affärsidéns samt för marknads- och säljplanens betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt. Dessutom beskriver eleven översiktligt ny teknik och hur den kan göras användarvänlig.
Eleven skapar i samråd med handledare en webbplats för näthandel med hjälp av lämpliga programvaror. I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder. Dessutom planerar, organiserar och utför eleven i samråd med handledare arbetsuppgifter inom näthandel. Detta gör eleven på ett för kunden säkert sätt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet färdiga databaser.
Eleven utför arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat. När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven översiktligt sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt näthandelns utveckling och affärsmöjligheter. Eleven redogör också utförligt för affärsidéns samt för marknads- och säljplanens betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt. Dessutom beskriver eleven utförligt ny teknik och hur den kan göras användarvänlig.
Eleven skapar efter samråd med handledare en webbplats för näthandel med hjälp av lämpliga programvaror. Webbplatsen är anpassad till målgruppen. I arbetet använder eleven med viss säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder. Dessutom planerar, organiserar och utför eleven efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom näthandel. Detta gör eleven på ett för kunden säkert sätt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet färdiga databaser.
Eleven utför på ett välorganiserat sätt arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat. När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat näthandelns utveckling och affärsmöjligheter. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för affärsidéns samt för marknads- och säljplanens betydelse för en verksamhets etablering och tillväxt. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat ny teknik och hur den kan göras användarvänlig.
Eleven skapar efter samråd med handledare en webbplats för näthandel med hjälp av lämpliga programvaror. Webbplatsen är anpassad till målgruppen. I arbetet använder eleven med säkerhet vanligt förekommande utrustning, tekniker och arbetsmetoder. Dessutom planerar, organiserar och utför eleven efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom näthandel. Detta gör eleven på ett för kunden säkert sätt. I arbetet använder eleven med säkerhet färdiga databaser.
Eleven utför på ett välorganiserat sätt arbetet utifrån givna instruktioner, lagar och andra bestämmelser. I arbetet tar eleven egna initiativ. Dessutom arbetar eleven ergonomiskt och miljöanpassat. När arbetsuppgiften är utförd diskuterar eleven utförligt och nyanserat sitt arbete och resultat utifrån ekonomiska, miljömässiga och etiska aspekter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.