Hela sveriges kurser och ämnen

Naturguidning 1, NAGNAT01

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Planering och genomförande av aktiviteter för längre och kortare vistelse i naturen.
  • Val av aktiviteter efter deltagarnas förutsättningar, till exempel ålder, kondition och erfarenheter.
  • Val av utrustning och material för aktiviteter i naturen.
  • Hantering och vård av material och utrustning för aktiviteter i naturen.
  • Utrustningens konstruktion och funktion.
  • Hygien i samband med vistelse i naturen.
  • Orientering med och utan tekniska hjälpmedel.
  • Eldning och matlagning under varierande förhållanden i naturen.
  • Planering av säkerhet vid aktiviteter för att minimera olycksrisker samt första hjälpen och livräddning.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet samt natur- och kulturmiljöer.
  • Innebörden i allemansrätten.
  • Information om växter, djur och natur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför i samråd med handledare olika aktiviteter i naturen och naturguidningar. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet väljer, använder och vårdar eleven i samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna. Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en enkel bedömning av olycksrisker samt vidtar i samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud. Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.

I samband med aktiviteter och naturguidningar informerar eleven med viss säkerhet om växter, djur och natur för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse. Dessutom gör eleven enkla anpassningar till aktuell målgrupp och svarar med viss säkerhet på frågor.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför efter samråd med handledare olika aktiviteter i naturen och naturguidningar. Resultatet av arbetet är tillfredsställande. I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en välgrundad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.

I samband med aktiviteter och naturguidningar informerar eleven med viss säkerhet om växter, djur och natur för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse. Dessutom gör eleven anpassningar till aktuell målgrupp och svarar med viss säkerhet på frågor.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför efter samråd med handledare olika aktiviteter i naturen och naturguidningar. Resultatet av arbetet är gott. I arbetet väljer, använder och vårdar eleven efter samråd med handledare utrustning, verktyg och material för de olika aktiviteterna. Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en välgrundad och nyanserad bedömning av olycksrisker samt vidtar efter samråd med handledare åtgärder vid olycksfall och tillbud. Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet och natur- och kulturmiljöer.

I samband med aktiviteter och naturguidningar informerar eleven med säkerhet om växter, djur och natur för att ge deltagarna en rikare naturupplevelse. Dessutom gör eleven avancerade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar med säkerhet på frågor.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.