Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Naturturism 1 (NAMNAT01)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika metoder inom naturturism, till exempel guidning, utställning och naturstigar, inklusive enkla kostnadsberäkningar för dessa.
  • Val av aktiviteter efter deltagarnas förutsättningar, till exempel ålder, kondition och erfarenheter.
  • Planering, genomförande och utvärdering av olika aktiviteter för längre och kortare vistelse i naturen.
  • Presentation, information och berättande om aktiviteter, natur- och kulturmiljöer på ett yrkesmässigt sätt.
  • Värdskap och service i samband med naturturismaktiviteter.
  • Ledarskap, gruppdynamik och kommunikation i samband med naturturismaktiviteter, inklusive ledarens roll för deltagarnas upplevelse.
  • Val av utrustning och materiel för olika naturturismområden, inklusive konstruktion och funktion. Hantering och vård av materiel och utrustning.
  • Orientering i olika terräng med och utan tekniska hjälpmedel.
  • Riskinventering och planering av säkerhet vid aktiviteter för att minimera olycksrisker.
  • Första hjälpen och hjärt-lungräddning i samband med vistelse i naturen.
  • Eldning och matlagning under varierande förhållanden i naturen.
  • Hygien och livsmedelshantering i samband med vistelse i naturen.
  • Innebörden av allemansrätten och förutsättningar för naturturism på annans mark, inklusive markägarkontakter.
  • Lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper. Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett tillfredsställande resultat. I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. Eleven redogör översiktligt för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med enkla omdömen sitt bemötande. Dessutom gör eleven enkla anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.

Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med visst handlag. Dessutom löser eleven, i samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.

Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren. Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör översiktligt för innebörden i allemansrätten.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper. Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett tillfredsställande resultat. I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med viss säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. Eleven redogör utförligt för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande. Dessutom gör eleven välgrundade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.

Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med gott handlag. Dessutom löser eleven, efter samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.

Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren. Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör utförligt för innebörden i allemansrätten.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för naturturismens olika metoder samt planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter i olika naturtyper. Eleven förmedlar kunskaper till deltagarna med ett gott resultat. I samband med naturturismaktiviteter vägleder eleven med säkerhet deltagarna i syfte att ge en rikare naturupplevelse. Eleven redogör utförligt och nyanserat för ledarskapets, gruppdynamikens och kommunikationens betydelse i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven bemöter deltagare på ett serviceinriktat sätt och värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande, samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade anpassningar till aktuell målgrupp och svarar på frågor.

Eleven väljer, använder och vårdar utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter med mycket gott handlag. Dessutom löser eleven, efter samråd med handledare, de materielproblem som uppstår.

Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området, gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud. I samband med aktiviteter på annans mark tar eleven hänsyn till och samarbetar med markägaren. Eleven redogör för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet, natur- och kulturmiljöer samt redogör utförligt och nyanserat för innebörden i allemansrätten.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search