Hela sveriges kurser och ämnen

Naturturism 2, NAMNAT02

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisning i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter med olika metoder inom något av områdena natur- och kulturmiljöer, jakt och viltvård eller fiske och vattenvård.
  • Anpassning till deltagarnas förutsättningar, till exempel ålder, kondition, eventuella funktionsnedsättningar och erfarenhet.
  • Berättande information kring naturturism samt hantering av uppkomna frågor på ett yrkesmässigt och målgruppsanpassat sätt.
  • Konflikter och konflikthantering med exempel från naturturismaktiviteter.
  • Tillgänglighet, service och värdskap för olika målgrupper i samband med naturturism.
  • Kommunikation, reflektion och lärande i samband med naturturism.
  • Naturturismens påverkan på och betydelse för miljön och samhället.
  • Naturturismens betydelse för rekreation, friskvård och rehabilitering.
  • Olika former av funktionsnedsättningar och hur naturturismaktiviteter kan anpassas efter dessa.
  • Aktuell teknisk utrustning inom naturturism, bland annat geografisk informationsteknologi.
  • Riskanalys i samband med naturturism för att minimera olycksrisker och påverkan på natur- och kulturmiljöer.
  • Utformning av bestämmelser och överenskommelser att ta hänsyn till vid genomförande av aktiviteter inom naturturism.
  • Allemansrättens möjligheter och värde samt nyttjande av annans mark i samverkan med andra aktörer och andra områden inom naturbruket.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar, genomför och utvärderar, i samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper. Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett tillfredsställande resultat. Eleven redogör översiktligt för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.

Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med tillfredsställande resultat. Eleven värderar med enkla omdömen sitt bemötande.

Eleven redogör översiktligt för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.

Eleven använder med viss säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, i samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.

I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med tillfredsställande resultat. I planeringen gör eleven enkla reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper. Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett tillfredsställande resultat. Eleven redogör utförligt för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.

Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med tillfredsställande resultat. Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande.

Eleven redogör utförligt för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.

Eleven använder med viss säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.

I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med tillfredsställande resultat. I planeringen gör eleven välgrundade reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar, genomför och utvärderar, efter samråd med handledare, aktiviteter med olika metoder och i olika naturtyper. Eleven utformar aktiviteter för deltagarna med ett gott resultat. Eleven redogör utförligt och nyanserat för naturturismens roll för lärande om naturen och ger exempel på vilken betydelse kunskaper om naturen har för utvecklingen i samhället.

Eleven bemöter deltagare utifrån deras förväntningar och hanterar reaktioner från deltagare med gott resultat. Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt bemötande samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för samband mellan natur och hälsa och ger exempel på hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och rehabilitering även för deltagare med funktionsnedsättningar.

Eleven använder med säkerhet digital teknik och annan utrustning i samband med aktiviteter inom naturturism. Eleven gör en bedömning av olycksrisker samt vidtar, efter samråd med handledare, åtgärder vid olycksfall och tillbud.

I samband med planering och genomförande tar eleven hänsyn till lagar och andra bestämmelser inom området, allemansrätten och nyttjande av annans mark med gott resultat. I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner kring naturturismens påverkan på natur- och kulturmiljöer.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.