Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Dramapedagogik (PEGDRA0)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Användning, organisation och uppföljning av dramapedagogiska övningar i pedagogiska sammanhang.
  • Utveckling av fantasi och föreställningsförmåga genom dramapedagogiska övningar.
  • Identiteter och roller i samspel.
  • Olika former av rollspel.
  • Människors samspel i grupp.
  • Drama som konflikthanteringsmetod.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt dramapedagogiska övningar. Dessutom redogör eleven översiktligt för betydelsen av dessa i pedagogiska sammanhang. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, dramapedagogiska övningar utifrån syfte och mål. Utifrån planeringen genomför eleven övningarna i samråd med handledare. I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. Dessutom utvärderar eleven övningarna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med dramapedagogiska övningar. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt dramapedagogiska övningar. Dessutom redogör eleven utförligt för betydelsen av dessa i pedagogiska sammanhang. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, dramapedagogiska övningar utifrån syfte och mål. Utifrån planeringen genomför eleven övningarna efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. Dessutom utvärderar eleven övningarna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med dramapedagogiska övningar. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat dramapedagogiska övningar. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för betydelsen av dessa i pedagogiska sammanhang. I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, dramapedagogiska övningar utifrån syfte och mål. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven övningarna efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. Dessutom utvärderar eleven övningarna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med dramapedagogiska övningar. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search