Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Persontrafik 1a (PESPER01a)

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Användning av mobil kommunikationsutrustning under färd.
  • Körning och manövrering av tung buss i skiftande trafikmiljöer med rätt nyttjande av bussens kapacitet. Val av växel och motorvarv samt användning av övriga tekniska funktioner för ökad framkomlighet i olika trafiksituationer och väglag.
  • Service, tillsyn, vård och underhåll av fordon, utrustning och lastutrymmen.
  • Avancerad körteknik, mjukhet vid inbromsningar och stopp, betryggande säkerhetsavstånd till övrig trafik samt manövrering och trafikuppträdande vid hållplatser för av- och påstigning.
  • Användning av olika informationssystem för färdplanering och vägval samt planering av körtider fram till olika resmål.
  • Körning utifrån tidtabell och rutiner vid hållplatser.
  • Körning med passagerare, med planering av färdvägar och tidsplaner för resmål. Förmedlande av aktuell information till resande.
  • Lastsäkring av resgods och viktberäkningar utifrån fordonets kapacitet och vägval.
  • Ergonomi i förarmiljön och vid lastning av gods.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt några risker med felaktiga arbetsställningar samt ger några exempel på hur de kan förebyggas. Dessutom beskriver eleven översiktligt risker med att som bussförare använda mobila kommunikationsutrustningar samt ger exempel på alternativ till dessa.

Eleven kör och manövrerar bussen på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt i bekanta situationer. Dessutom utför eleven i samråd med handledare enkel service och vård samt enkelt underhåll av bussen. I körningen tillämpar eleven en tillfredsställande körteknik vid inbromsningar, med säkerhetsavstånd till övrig trafik, samt ett tillfredsställande trafikuppträdande vid hållplatser. Eleven utför i samråd med handledare färdplanering med hjälp av informationssystem samt beräknar körtider mot resmål. Dessutom utför eleven i samråd med handledare körning enligt given tidtabell med tillfredsställande resultat samt utför enkla transportuppdrag med passagerare mot angivet resmål. I arbetet beskriver eleven översiktligt metoder för lastsäkring av resgods samt utför i samråd med handledare enkla lastviktsberäkningar. Eleven tar ansvar för bussen, passagerare och utrustning samt arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Eleven bemöter med viss säkerhet kunder och ger god service till passagerare. Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med kunder och medarbetare. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt några risker med felaktiga arbetsställningar samt ger några exempel på hur de kan förebyggas. Dessutom beskriver eleven utförligt risker med att som bussförare använda mobila kommunikationsutrustningar samt ger exempel på alternativ till dessa.

Eleven kör och manövrerar bussen på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt i bekanta och delvis nya situationer. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare service och vård samt underhåll av bussen. I körningen tillämpar eleven en tillfredsställande körteknik vid inbromsningar, med säkerhetsavstånd till övrig trafik, samt ett tillfredsställande trafikuppträdande vid hållplatser. Eleven utför efter samråd med handledare färdplanering med hjälp av informationssystem samt beräknar körtider mot resmål. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare körning enligt given tidtabell med tillfredsställande resultat samt utför transportuppdrag med passagerare mot angivet resmål. I arbetet beskriver eleven utförligt metoder för lastsäkring av resgods samt utför efter samråd med handledare lastviktsberäkningar. Eleven tar ansvar för bussen, passagerare och utrustning samt arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Eleven bemöter med viss säkerhet kunder och ger god service till passagerare. Dessutom samarbetar eleven, medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med viss säkerhet med kunder och medarbetare. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat några risker med felaktiga arbetsställningar samt ger några exempel på hur de kan förebyggas. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat risker med att som bussförare använda mobila kommunikationsutrustningar samt ger exempel på alternativ till dessa.

Eleven kör och manövrerar bussen på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt i bekanta och nya situationer. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare avancerad service och vård samt avancerat underhåll av bussen. I körningen tillämpar eleven en god körteknik vid inbromsningar, med säkerhetsavstånd till övrig trafik, samt ett gott trafikuppträdande vid hållplatser. Eleven utför efter samråd med handledare färdplanering med hjälp av informationssystem samt beräknar körtider mot resmål. Dessutom utför eleven efter samråd med handledare körning enligt given tidtabell med gott resultat samt utför komplexa transportuppdrag med passagerare mot angivet resmål. I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat metoder för lastsäkring av resgods samt utför efter samråd med handledare avancerade lastviktsberäkningar. Eleven tar ansvar för bussen, passagerare och utrustning samt arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten.

Eleven bemöter med säkerhet kunder och ger god service till passagerare. Dessutom samarbetar eleven, medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat samt kommunicerar med säkerhet med kunder och medarbetare. Resultatet av elevens arbete är gott.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search