Hela sveriges kurser och ämnen

Produktionsfilosofi 2, PRTPRO02

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Modern produktionsfilosofi i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus, vilket innebär hur produktion på olika nivåer i en organisation planeras och styrs. Planerings- och styrmetoder för utveckling i ett ständigt förbättringsarbete.
  • Produktionsfilosofi, där alla delar av en organisation ingår i förbättringsprocessen.
  • Metoder för strukturerat förbättringsarbete, till exempel lean eller six sigma.
  • Kvalitetsstyrningssystem, till exempel ISO 9001.
  • Miljöledningssystem, till exempel ISO 14001.
  • Dokumentation, redovisning och presentation av utvecklings- och förbättringsarbete.
  • Leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan.
  • Inköp, logistik, produktion, miljö- och kvalitetsarbete samt hur dessa faktorer samverkar.
  • Beslutsprocesser inom arbetsmiljö- och miljöområdet för valt teknikområde.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus. I redogörelsen beskriver eleven översiktligt hur en organisations olika delar ingår i förbättringsprocessen.

Eleven planerar och genomför i samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete. Eleven använder också med viss säkerhet kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem. Dessutom ger eleven enkla argument för de valda systemen. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med viss säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete.

Eleven redogör översiktligt för leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan. Eleven redogör också översiktligt för hur inköp, logistik och produktion samt miljö- och kvalitetsarbete samverkar i en optimal produktion. Dessutom redogör eleven översiktligt för beslutsprocesserna inom arbetsmiljö- och miljöområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus. I redogörelsen beskriver eleven utförligt hur en organisations olika delar ingår i förbättringsprocessen.

Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete. I arbetet använder eleven med viss säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete. Eleven använder också med viss säkerhet kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem. Dessutom ger eleven välgrundade argument för de valda systemen. Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med viss säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete.

Eleven redogör utförligt för leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan. Eleven redogör också utförligt för hur inköp, logistik och produktion samt miljö- och kvalitetsarbete samverkar i en optimal produktion. Dessutom redogör eleven utförligt för beslutsprocesserna inom arbetsmiljö- och miljöområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för moderna produktionsfilosofiska teorier och hur de bidrar till ständiga förbättringar i ett hållbart samhälle med kundens behov i fokus. I redogörelsen beskriver eleven utförligt och nyanserat hur en organisations olika delar ingår i förbättringsprocessen.

Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare ett strukturerat förbättringsarbete. I arbetet använder eleven med säkerhet metoder och verktyg för strukturerat förbättringsarbete. Eleven använder också med säkerhet kvalitetsstyrningssystem och miljöledningssystem. Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade argument för de valda systemen. Resultatet av elevens arbete är gott.

När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. Dessutom dokumenterar, redovisar och presenterar eleven med säkerhet sitt eller projektgruppens utvecklings- och förbättringsarbete.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för leverantörens roll i utvecklingsprocessen och produktionskedjan. Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur inköp, logistik och produktion samt miljö- och kvalitetsarbete samverkar i en optimal produktion. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för beslutsprocesserna inom arbetsmiljö- och miljöområdet.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.