Hela sveriges kurser och ämnen

Interna transporter, PRUINE00S

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Manövrering av vald transportutrustning och hantering av gods.
  • Transportutrustningens uppbyggnad, arbetssätt, stabilitet och lyftförmåga samt olika benämningar.
  • Användningsområden för transportutrustningen och relevant kringutrustning.
  • Miljö- och säkerhetsbestämmelser för hantering av olika typer av gods.
  • För utrustningen relevanta körregler, symboler och signalscheman.
  • Funktionskontroll, tillsyn och dagligt underhåll på transportutrustningen och tillhörande kringutrustning.
  • Dimensionering och beräkningar beträffande den belastning som såväl transportutrustningen som godset utsätts för under transport, lagring och hantering enligt till exempel belastningstabeller och gällande föreskrifter.
  • Enklare principer för godshantering, till exempel lastbalans, tyngdpunkt och riskmoment.
  • Enklare principer för logistik av interna transporter, till exempel transporteffektivitet.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar transportuppgifter i samråd med handledare. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter. Vidare väljer eleven i samråd med handledare transportmetoder och kringutrustning med hänsyn till såväl transportutrustning som gods.

Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare transportuppgifter i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och säkerhetsföreskrifter. Dessutom genomför eleven med viss säkerhet funktionskontroll och belastningsberäkningar. Eleven hanterar utrustning och gods med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare.

Eleven redogör översiktligt för utrustning, transporttekniker och metoder som använts för arbetsuppgiften samt för hur dessa faktorer påverkat godsets kvalitet och funktion. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar transportuppgifter efter samråd med handledare. I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare transportmetoder och kringutrustning med hänsyn till såväl transportutrustning som gods.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare transportuppgifter i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och säkerhetsföreskrifter. Dessutom genomför eleven med viss säkerhet funktionskontroll och belastningsberäkningar. Eleven hanterar utrustning och gods med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.

Eleven redogör utförligt för utrustning, transporttekniker och metoder som använts för arbetsuppgiften samt för hur dessa faktorer påverkat godsets kvalitet och funktion. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar transportuppgifter efter samråd med handledare. I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter. Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. Vidare väljer eleven efter samråd med handledare transportmetoder och kringutrustning med hänsyn till såväl transportutrustning som gods.

Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare transportuppgifter i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och säkerhetsföreskrifter. Dessutom genomför eleven med säkerhet funktionskontroll och belastningsberäkningar. Eleven hanterar utrustning och gods med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för utrustning, transporttekniker och metoder som använts för arbetsuppgiften samt för hur dessa faktorer påverkat godsets kvalitet och funktion. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.