Ett annat sätt att se skolverkets uppgifter

Frukost och bufféservering, SERFRU0

Information

Läroplan

  • Namn: Vuxenutbildning, VU2013
  • Gäller från: 2023-07-02
  • Senast ändrad: 2023-11-09
  • Grundförfattning: 2012:101
  • Ändringsförfattning: 2022:14

Om kursen

Undervisningen i kursen ska behandla följande innehåll:

  • Frukostens betydelse för välbefinnande och prestationsförmåga.
  • Frukostvanor i olika länder samt internationella frukostbufféer.
  • Metoder, redskap och utrustning som används vid frukost- och bufféservering.
  • Planering av innehåll och uppdukning samt arbete och logistik vid bufféer i olika sammanhang.
  • Tillagning, beredning och uppläggning av svenska frukosträtter.
  • Bärteknik och avdukning samt rationellt arbetssätt.
  • Ansvarsfull alkoholservering i samband med bufféarrangemang.
  • Planering av rumsservice från beställning till servering.
  • Matsalens miljö och atmosfär.
  • Livsmedel och råvarukvalitet samt hantering och förvaring med hänsyn till ekonomi, kvalitet och miljö.
  • Personlig hygien och ändamålsenlig klädsel.
  • Livsmedelshygien och lagar för livsmedelshantering samt egenkontroll.
  • Service och bemötande, både det verbala språkets och kroppsspråkets betydelse i mötet med gästen.
  • Specialkost med anledning av medicinska, religiösa eller etiska skäl.
  • Kommunikation och samverkan mellan olika avdelningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar i samråd med handledare bufféer av olika slag. I planeringen väljer eleven i samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.

Eleven beskriver översiktligt frukostbufféer i olika länder. Eleven beskriver också andra typer av bufféer översiktligt. Eleven utför med visst handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang. Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. Dessutom bemöter eleven gästen och utför i samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar efter samråd med handledare bufféer av olika slag. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.

Eleven beskriver utförligt frukostbufféer i olika länder. Eleven beskriver också andra typer av bufféer utförligt. Eleven utför med gott handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang. Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare olika arbetsuppgifter i frukostmatsal och buffésammanhang samt arrangerar efter samråd med handledare bufféer av olika slag. I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare metoder, material, redskap och annan utrustning som passar för uppgiften.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat frukostbufféer i olika länder. Eleven beskriver också andra typer av bufféer utförligt och nyanserat. Eleven utför med mycket gott handlag servering av mat och dryck i frukostmatsal och buffésammanhang. Eleven arbetar med viss säkerhet utifrån de bestämmelser som gäller för ansvarsfull alkoholservering. Dessutom bemöter eleven gästen och utför efter samråd med handledare arbetet på ett serviceinriktat sätt.

Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra utifrån lagar och andra bestämmelser. När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

search